Talous

VR lopettaa käteislipunmyynnin kaukojunissa – eläkeläisille ongelmia

Suomessa on satoja tuhansia eläkeläisiä jotka hoitavat maksunsa käteisellä.
Janne Mikkilä / VR Group
VR:n mukaan yli 99 prosenttia matkustajista ostaa lippunsa joko ennakkoon tai maksukortilla junasta.

VR lopettaa junalippujen käteismyynnin kaukoliikenteen junissa syyskuun alussa. Lipun voi jatkossa ostaa konduktööriltä maksukortilla.

VR:n mukaan yli 99 prosenttia matkustajista ostaa lippunsa joko ennakkoon tai maksukortilla junasta.

Käteismyynti on vähentymässä niin pieneksi, ettei enää kata käteisen käsittelystä syntyviä kustannuksia, VR:n viestinnästä kerrotaan. "Käteisen käyttö on puolittunut muutaman vuoden aikana."

Junamyynnin osuus oli viime vuonna 2,5 prosenttia kaukoliikenteen koko lipunmyynnistä.

Lähiliikenteen junissa lipunmyynti päättyi kesäkuussa 2017.

Yli 80 prosenttia matkustajista ostaa lipun itsepalvelukanavista eli tietokoneella tai matkapuhelimella tai automaatilla. "Niistä lipun saa edullisemmin ja istumapaikankin varmistettua."

Lippuja myydään myös R-kioskeissa, VR:n lipunmyyntipisteissä sekä juna-asemien automaateissa.

Käteismyynnin lopettaminen haittaa erityisesti eläkeläisiä, joilla ei ole verkkoyhteyttä eikä pankkikorttia eikä R-kioskiakaan lähellä.

Eläkeliiton toiminnanjohtajan Anssi Kempin mukaan Suomessa on vielä satoja tuhansia ihmisiä, pääosin eläkeläisiä, joilla ei ole internet-yhteyttä ja jotka hoitavat maksunsa käteisellä. Heille jatkuva digitalisoituminen tuo runsaasti ongelmia, nyt loppunut junien käteismyynti on yksi niistä.

Hänen mukaansa muutoksissa pitäisi edetä hitaammin ja ottaa yhteiskunnan vanhimmat paremmin huomioon. "Tämä syrjäyttää osan Suomen väestöstä."

"Eihän se myynnin loppuminen haittaisi, jos olisi asemilla lipunmyyntipisteitä, mutta kun ei ole niitäkään."

Useimmat eläkeläiset suunnittelevat matkansa kuitenkin etukäteen hyvin tarkasti ja ostavat liput ajoissa, mutta joutuvat turvautumaan omaistensa apuun.

Lähiliikenteen konduktöörit kulkevat nykyisin junissa pareittain opastaen matkustajia lipunmyynnin loputtua. VR:n viestinnän mukaan konduktöörien määrä lähijunissa on vähentynyt. Muutos tehtiin ilman henkilöstövähennyksiä.

Lippujen maksaminen puhelimen avulla lisääntyy koko ajan, mutta VR:n lipunmyyntisovellus ei aina toimi moitteetta tai yhteys voi katketa kesken oston.

Lisäksi ostettaessa on joka kerran pitänyt kirjoittaa pankkikortin koko numerosarja, kortin vanhenemisajankohta ja CVV-tarkistusluku. Uudella sovelluksella tai mobiilimaksun käytöllä tämä ongelma on poistumassa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

99 prosenttia matkustajista ostaa junalipun ennakkoon — VR aikoo lopettaa lippujen käteismyynnin kaukojunissa

Tällaista on eläkeläisenä Suomessa: Hilpeän ryhmän sokkomatka Poriin

Vipattaako tanssijalka? Lavakausi käynnistyy kohta