Talous

"Pelkkä valmistusmaa ei vielä kerro todellisesta kotimaisuusasteesta" – S-ryhmän uusi laskuri näyttää ostosten raaka-aineiden kotimaisuuden

Hyvää Suomesta -merkki tulee syksyn aikana S-kauppojen hyllynreunaetiketteihin.
Markku Vuorikari
Ostamiensa tuotteiden kotimaisuutta pystyy jatkossa seuraamaan sekä S- että K-ryhmien mobiilisovelluksissa.

S-ryhmä kertoo tuovansa mobiilisovelluksensa Omat ostot -osioon lokakuussa kotimaisuuslaskurin, joka erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet.

Lisäksi S-ryhmä kertoo lisäävänsä kotimaisuudesta kertovan Hyvää Suomesta -merkin kaikkien S-ruokakauppojen hyllynreunaetiketteihin.

"Ihmiset haluavat tietää, mistä ruoka tulee. Pelkkä valmistusmaa ei vielä kerro ruoan todellisesta kotimaisuusasteesta, ja siksi haluamme näyttää kotimaisuuden eri ulottuvuudet", sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.

"Laskurin avulla asiakkaidemme on entistä helpompi valita tuotteita, joissa sekä raaka-aineet että työ ovat omasta maasta."

S-ryhmän laskuri havainnollistaa kotimaisten ruokaostosten osuuden kahdella tasolla.

Ensimmäisellä ovat tuotteet, joiden kotimaisuuden takaavat suomalaisesta raaka-aineesta ja työstä kertovat Hyvää Suomesta ja Sirkkalehti -merkit. Toisella tasolla ovat tuotteet, jotka on valmistettu Suomessa. Lisäksi laskuri näyttää ulkomaiset ruokaostokset omana listanaan.

S-ryhmä julkaisee ruoan kotimaisuuslaskurin S-mobiilin Omat ostot -palvelussa. Se on S-ryhmän asiakasomistajille tehty palvelu, jonka avulla voi seurata ostoksiaan ja arvioida omaa kulutustaan.

Palvelulla on 200 000 käyttäjää, ja määrä on S-ryhmän mukaan kovassa kasvussa. Palveluun voi kirjautua S-mobiili-sovelluksella älypuhelimessa tai S-kanava.fi-sivulla.

Syksyn aikana kaikkien S-ryhmän ruokakauppojen hyllynreunaetiketteihin tulee Hyvää Suomesta -merkki.

"Suomalaiset haluavat suosia suomalaista ruokaa, mutta kotimaisuuden varmistaminen ei aina ole ihan helppoa. Pakkauksissa oleva Hyvää Suomesta -merkki ohjaa kotimaisiin valintoihin", toteaa toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi Ruokatiedosta.

Häne mukaansa merkin tuominen hyllynreunoihin helpottaa valintaa huomattavasti ja sitä kautta vahvistaa myös kotimaista ruokaketjua.

K-ryhmä otti oman laskurinsa käyttöön alkuvuodesta.

Lisää aiheesta:

K-ryhmän uusi palvelu paljastaa ostosten kotimaisuuden

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Pärjääkö suomalainen liha kestävyydessä eurooppalaisille kilpailijoille? Antibioottien käytössä kyllä, energiankulutuksessa ei – "Pitkät etäisyydet ovat suurin selittäjä"

Haaste kunnille: "Kertokaa ruuan kotimaisuus", patistavat MTK-liitot

Itäpaperin vyöry suomalaisiin lehtipainoihin hidastui – joka viides sanomalehti painetaan venäläiselle paperille