Talous

Maksuhäiriömerkintä voi estää vakuutusten saamisen, mutta rohkea yhteydenotto auttaa monissa tapauksissa

"Aina kannattaa yrittää neuvotella", ohjeistaa Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE.
Hanna Linnove
Maksuhäiriömerkintä ei vaikuta peruspankkipalveluihin, mutta voi estää luoton saamisen.

Maksuhäiriömerkintä voi estää vakuutusten saamisen ja monia pankkipalveluja. Usein yhteyden ottaminen palveluntarjoajaan kannattaa, sillä asioissa voi päästä eteenpäin neuvottelemalla.

”Vähäisen maksuhäiriömerkinnän ei pitäisi vaikuttaa vakuutusten saantiin. Ongelmista huolimatta kannattaa aina neuvotella ja pyrkiä osoittamaan, että jatkossa maksut hoituvat ja maksuhäiriömerkinnän taustalla olevat vastuut on hoidettu”, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEn toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo.

FINEssä vastataan toistuvasti maksuhäiriömerkintään liittyviin kysymyksiin. Usein ne liittyvät ongelmiin saada esimerkiksi kotivakuutus tai auton kaskovakuutus sekä ongelmiin luottokortin uusimisessa. Peruspankkipalveluihin merkintä ei vaikuta, mutta luoton saamisen se voi estää. Peruspankkipalveluita ovat tili, maksukortti ja verkkopankkitunnukset.

”Maksuhäiriömerkinnän saaneen henkilön on vaikea saada uutta tai uusittua vanhaa luottokorttia ja merkintä voi estää asunto-, auto- tai opintolainan saannin. Jos lainatarjouksen kuitenkin saa, merkintä voi vaikuttaa tarjottavan lainan ehtoihin, esimerkiksi korkeampana marginaalina”, Reunanen sanoo.

Tärkein neuvo kaikille velka-asioiden kanssa painiville on selvä: vanhaa lainaa ei tule hoitaa uudella lainalla. Apua ongelmiin ja niiden ratkomiseen saa myös maksutta oikeusaputoimistojen talous- ja velkaneuvonnassa ja Takuusäätiön Velkalinjassa ja chatissä.

Henkilöitä, joilla on maksuhäiriömerkintä, kannustetaan ottamaan rohkeasti yhteyttä eri palveluntarjoajiin ja kertomaan merkinnän taustoista. Myös maksukykyä voi selvittää esimerkiksi tiliotteilla tai palkkakuiteilla ja kertoa omista tuloista sekä veloista. Yksi keino on ehdottaa käteismaksuehtoa.

”Asioiden etenemisen kannalta on myös tärkeää, että asiakas löytää palveluntarjoajan asiakaspalvelusta tahon, jonka kanssa voi neuvotella ja selvittää asioitaan, tarvittaessa myös henkilökohtaisesti”, Reunanen jatkaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Yhä useammalla on maksuhäiriömerkintä: "Ongelmallisin ikäryhmä ovat kolmikymppiset"

Talousosaaminen tärkeä kansalaistaito

Tylyt lukemat maksuhäiriöistä: Alkuvuonna yli 100 000 merkintää enemmän kuin vuotta aikaisemmin