LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Talous

MT selvitti maaseudun kuntien 50 kovinta yritystä – vienti siivitti koivumahlayhtiön 79 prosentin kasvuloikkaan Tohmajärvellä

50 suurimman liikevaihdon kasvattajan joukossa on 20 rakennusalan yritystä ja kahdeksan kuljetusalalla toimivaa yritystä. Suhdanneherkillä aloilla talouskasvun hidastuminen voi heijastua kuluvan vuoden liikevaihtoon.
Jukka Pasonen

MT selvitti 50 suurinta liikevaihdon kasvattajaa maaseudun kunnissa.

Yrityskauppoja, uusia asiakkaita ja isoja projekteja. Nämä tekijät selittävät suurimpia liikevaihtojen kasvuloikkia Suomen maaseutumaisissa kunnissa toimivissa yrityksissä.

Maaseudun Tulevaisuus selvitytti Suomen maaseutumaisten kuntien suurimmat liikevaihdon kasvattajayritykset tilivuodella 2018. Tilinpäätösten perusteella yritysajon tietokannasta teki MT:lle Alma Talent Tietopalvelut.

Liikevaihdon alarajaksi vertailuvuotena 2017 asetettiin 200 000 euroa. Kasvulistan yrityksistä huomattavan moni toimii suhdanneherkillä aloilla kuten rakennusalalla ja kuljetusalalla. Suhdanneherkkyys voi jatkossa koetella yrityksiä näillä aloilla.

Alma Talent Tietopalvelujen yritysanalyytikko Axel Fredrikson viittaa arvioihin rakennusalan vähentyvistä urakoista. Tämä heijastunee myös alihankkijoina toimiviin, lämpö-, vesijohto- ja ilmastointiasennuksia tekeviin yrityksiin.

"Vuonna 2018 rakentaminen oli korkealla tasolla. Se vähenee todennäköisesti seuraavina vuosina, mikä voi näkyä näissä rakennusalan yrityksissä. Rakennusalan yrityksille on myös tyypillistä, että liikevaihto koostuu kertasuorituksista, joten liikevaihto voi vaihdella voimakkaasti", Fredrikson kommentoi havaintoja maaseudun kasvajista.

50 suurimman kasvajan joukossa on 20 rakennusalan yritystä ja kahdeksan kuljetusalalla toimivaa yritystä. Kuljetusala lukeutuu niin ikään suhdanneherkkiin aloihin, ja talouskasvun hidastuminen tänä ja ensi vuonna lupaa myös kuljetuksiin laskua.

Suurimmalla osalla kasvajien listalle päässeistä liikevaihdon kasvu on johtanut kannattavuuden paranemiseen. Pääsääntöisesti kannattavuus on hyvällä tasolla.

Yksi listan yhtiöistä on kuitenkin haettu selvitystilaan. Haapavedellä toimiva Joturatek Oy, joka harjoittaa sähköteknistä suunnittelua, asennusta ja myyntiä, teki liikevaihdon kasvusta huolimatta 21 000 euron tappiollisen tuloksen.

Pitkän aikavälin tarkeastelussa kaksi henkilöä työllistäneen Joturatekin tuloskunta on ollut heikko.

Kunnon kasvuloikan teki Nordic Koivu Oy Tohmajärveltä. Koivumahlaa ja koivumahlatuotteita ympäri maailmaa toimittava yritys kasvatti liikevaihtoaan viime vuonna 2,24 miljoonaan euroon edellisvuoden 1,25 miljoonasta eurosta. Yhtiö yli kuusinkertaisti nettotuloksensa 234 000 euroon.

Nordic Koivu nosti sekä jalostusarvoa että -astetta. Tuloskehitys heijastui myös pääoman tuottoon: sijoitetun pääoman tuotto oli erinomainen, 52 prosenttia pääomalle. Yhtiön omavaraisuusaste parani edellisvuodesta 36 prosenttiin. Velkojen osuus liikevaihdosta oli myynnin kasvun ansiosta enää noin 38 prosenttia.

Kasvanut vienti ja uudet teollisuusasiakkaat selittävät Nordic Koivu Oy:n menestystä:

"Alusta lähtien yhtiön tähtäin oli viennissä", kertoo yhtiön perustajiin kuuluva markkinointipäällikkö Susanna Maaranen.

Nordic Koivu on kerännyt, jalostanut ja pullottanut Pohjois-karjalasta käsin jo 20 vuotta puhdasta luonnontuotetta, koivumahlaa.

Enemmistön yhtiöstä omistavat sen perustajat , toimitusjohtajana työskentelevä Arto Korhonen ja Susanna Maaranen. Bisnesenkeleinä ja yhtiön hallituksessa mukana on piensijoittajia.

Yhtiön keräys- ja tuotantomenetelmällä koivumahla saadaan säilymään kuluttajapakkauksessa, yhtiön omassa lasipullossa, ilman lisäaineita tai kuumentamista.

Yhtiö aloitti pullotetulla koivumahlalla, ja kuluttajapakkaukset kuuluvat edelleen valikoimiin. Liikevaihdosta suurin osa kertyy nykyisin mahlan myynnistä juoma- ja kosmetiikkateollisuudelle.

Kansainvälisyydestä ja maailmalaajuisista toimituksista kertoo sekin, että yhtiö kertoo verkkosivuillaan toiminnastaan suomen lisäksi englannin, saksan, ranskan, korean, japanin ja venäjän kielillä.

Keski-Eurooppaan Nordic Koivu tuottaa private label -toimittajana tuotteita muiden brändien tuoteperheisiin. Yhtiöllä onkin yhteistyötä useiden kansainvälisten brändien kanssa.

Koivumahlaa Nordic Koivu voi kerätä koivuista vain kolmen viikon ajalla keväisin. Mahlaa virtaa tehtaan läpi tuona kolmen viikon kautena miljoonia litroja. Yhtiö tähtää kasvuun myös jatkossa.

Henkilöstöä on ympärivuotisesti 12, ja parhaillaan se kouluttaa kansainväliseen myyntiinsä yhtä työntekijää lisää.

Mahlakauden aikaan enimmillään oli tänä vuonna töissä 70 henkilöä. Mahlan keruussa on osan vuodesta työskenteleviä, minkä lisäksi keväällä lukioiden abiturientit ansaitsevat rahaa ennen jatko-opintojaan.

"Tähän asti vielä olemme löytäneet työvoimaa Tohmajärveltä, Kiteeltä ja Joensuusta", Susanna Maaranen kertoo.

Liikevaihdon kasvattajien listan ykkösen, Kiviteam konsernin, kasvu selittyy kiinteistöyrityksen yrityskaupalla. Yhtiö omistaa ja vuokraa teollisuuskiinteistöjä Halsualla. Kiviteamilla ei ole omaa teollista tuotantoa.

Halsualla kiinteistöyhtiön vuokralaisena toimii betonielementtitehdas.

Kiviteam konserni lähes kuusinkertaisti liikevaihtonsa edellisvuodesta 6,41 miljoonaan euroon. Kiviteam kaksinkertaisti myös nettotuloksensa 511 000 euroon.

Fakta: Maaseutumaiset kunnat

Tilastokeskus ryhmittelee kunnat taajamaväestön osuuden ja suurimman taajaman väkiluvun perusteella kolmeen luokkaan: kaupunkimaiset, taajaan asutut ja maaseutumaiset kunnat.

Maaseutumaissa kunnissa väestöstä alle 60 prosenttia asuu taajamissa ja suurimman taajaman väkiluku on alle 15 000. Myös ne kunnat, joiden väestöstä 60–90 prosenttia asuu taajamissa ja suurimman taajaman väkiluku on alle 4 000, luetaan ryhmään.

Taajamaksi puolestaan määritellään kaikki vähintään 200 asukkaan rakennusryhmät, joissa rakennusten välinen etäisyys ei yleensä ole 200 metriä suurempi.

Lähteet: Alma Talent Tietopalvelut, yhtiöt, Tilastokeskus

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Toinen toimintavuosi tuplasi Hailuodon panimon tuloksen – luomuoluelle selvä lokero markkinoilla

Mediakonserni Keskisuomalainen lähes tuplasi liikevoittonsa vuoden takaisesta – kuluvan vuoden tulosarvioon odotettavissa muutoksia

Nokian Renkaiden liikevoitto supistui – pysyy silti erittäin kannattavana yrityksenä