LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Talous

Suomalainen vaatevalmistaja Voglia tuo markkinoille ennakkotilaukset ja vuokrauspalvelun – johtoon nousi 28-vuotias Katriina Virtanen

”Ratsastus on ollut elämäni parhaimpia kouluja. Se opettaa itsekuria ja pitkäjänteisyyttä, kun tuurilla eikä aina edes kovalla työllä saa suunnittelemiaan tuloksia”, Virtanen kertoo.
Jaana Kankaanpää
Töissä Katriina ja Markku Virtanen, silti myös tytär ja isä. Katriinan kolme sisarusta ovat myös aktiivisesti mukana kehittämässä Vogliasta aiempaa kansainvälisempää ja vastuullisempaa yritystä.

Vaatevalmistaja Vogliassa suunniteltiin sukupolvenvaihdosta reilun vuoden ajan osana suunnitelmia kasvattaa verkkokauppaa ja kansainvälistyä.

Kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut tuntuvasti siitä, mitä se oli tultaessa 2000-luvulle.

”Meillä on ollut useampi nihkeä vuosi alla. Tämä oli viimeinen hetki, missä päästiin vielä reagoimaan”, syyskuun alussa toimitusjohtajaksi noussut Katriina Virtanen linjaa.

Apuna prosessissa on ollut hallitusammattilainen Marina Vahtola, josta myös tuli 36-vuotiaan perheyrityksen ensimmäinen ulkopuolinen hallituksen puheenjohtaja.

”Kun laitetaan yhteen vaateteollisuuden murrosnopeus ja yrittäjien aina positiivinen ajattelumalli, siitä voisi tulla jonkunlainen sokeus hahmottaa tilannetta täysin faktapohjaisesti tai nähdä, mitkä ovat tarvittavat toimenpiteet muutoksessa”, Virtanen perustelee yrityksen johdon laventamisen tarvetta.

”Kansainvälistyminen ja kasvu eivät ole itseisarvo sinänsä, mutta myös sen voi tehdä kunnioittaen omia arvojaan”, sanoo vaateyhtiön johdon tyttärelleen siirtänyt Markku Virtanen.

Vastuullisuus ohjaa jo etenkin nuoremman polven kulutusta, mutta vaateteollisuuteen se tekee vasta tuloaan. Vallalla ovat viime vuodet olleet suuret ketjut ja tavaran nopea kierto.

”Meillä on haluttu aiemminkin uida vähän vastavirtaan. Näen mahdollisuutena sen, että ala reagoi maailman muutokseen. Siitä syntyy modernin vaateteollisuuden malli”, Katriina Virtanen sanoo.

Suomessa on tässä mielessä valttikortteja, jotka kumpuavat kulttuuriperimästä ja toimintatavoista. ”Olemme surpervastuullisia ja rehellisiä, osaamme digitaalisuuden hyvin.”

Voglian vastuullisuus rakentuu omien tehtaiden huolelliseen valmistusprosessiin sekä pitkä­aikaisiin kumppanuuksiin materiaalien valmistuksessa. Kangastoimittajista suurin osa on eurooppalaisia laatuyrityksiä ja myös kauempana toimivien toiminta on tarkistettu ja sertifioitua.

”Meille vastuullisuus on ollut aina lähtökohta kaikkeen tekemiseen. Nyt aihe on jokaisen huulilla ja valitettavasti välillä viherpesuakin”, Katriina Virtanen pohdiskelee.

Tälle pohjalle rakennetaan uusia malleja. Vuokrauspalvelua lähdetään pilotoimaan ensi kuussa.

Syyskuussa esitelty ensi kevään ja kesän mallisto on lisäksi ensimmäinen, johon kokeillaan ennakkovaraamista.

”Haluaisimme palkita asiakkaita ennakkoon tehdystä valinnasta. Näin ei valmisteta turhaan kankaita ja vaatteita, eikä jatkossa tarvitse päästä alennuskampanjoilla eroon sellaisista, jotka eivät asiakkaita miellyttäneetkään.”

Katriina Virtanen toteaa, että tie on pitkä mutta välttämätön.

Kansainvälistyminen verkkokaupan kautta on myös osa vastuullisempaa tekemistä, sillä resursseja ei tarvitse sitoa moneen paikkaan.

Verkkokaupan hyvä puoli on myös se, että siellä voidaan kertoa runsaammin tietoa materiaalien ja tuotteiden valmistusmaista, sertifikaateista ja muista yrityksen toiminta­tavoista.

Katriina Virtanen on 28-vuotiaaksi ehtinyt paljon. Nuorten sarjojen PM-tason esteratsastaja lähti lukion jälkeen Ruotsiin töihin hevosineen.

”Siinä realisoitui, kuinka kovaa työtä ja omistautumista lajiin huipulle tarvitaan. Perheyhtiön kautta olin nähnyt myös toisenlaisen elämän.”

Keski-Euroopan kilpatallien sijaan hän palasi kotimaahan opiskelemaan liiketaloutta ja markkinointia.

”Ratsastus on silti ollut elämäni parhaimpia kouluja. Se opettaa itsekuria ja pitkäjänteisyyttä, kun tuurilla eikä aina edes kovalla työllä saa suunnittelemiaan tuloksia.”

Tuhannet tunnit valmennuksissa opettivat ottamaan vastaan kovaakin palautetta.

28-vuotias toimitusjohtaja ei ainakaan toistaiseksi tunnista vähättelyä tai kummastelua.

Katriina Virtanen kertoo saaneena ihan tuntemattomiltakin rohkaisevaa viestiä. Asiakaskirje poiki pinon viestejä kuluttajilta, mikä on hyvä merkki.

”Koko oman talon väki tietää, mitä olen tehnyt ja mitä osaan. Ympärillä on tukiverkko, ja vain kysymällä oppii. Kukaan ei pysty yksin rakentamaan maailmaa valmiiksi.”

FAKTA: Voglia

Lammilaisen perheyhtiön perusti vuonna 1983 Pertti Virtanen. Hänen poikansa Markku Virtanen siirsi yhtiön kolmanteen polveen syyskuun alussa.

Katriina Virtanen on valikoimasta ja markkinoinnista vastaavan Voglia Oy:n toimitusjohtaja.

Markku Virtanen jatkaa Voglia Yhtiöiden toimitusjohtajana ja Voglian hallituksessa.

Yhtiöiden hallituksen puheenjohtajaksi tuli syyskuun alussa Marina Vahtola ja jäseniksi Jaakko Salminen sekä Katriina veli Valtteri Virtanen.

Omistus on jaettu Markku Virtasen sekä tasaosuuksin neljän lapsen kesken.

Kotimaassa yritys työllistää myymälöineen 38 henkeä. Virossa Viljandin ja Vörmsin tehtaat työllistävät 26.

Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2018 6,4 miljoonaa euroa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Nostavatko puupohjaiset selluloosakuidut Suomen vaatebisneksen maailmankartalle? "Tutkimus on huipputasolla"

Suomalaiset vaatefirmat pärjäsivät kehnosti vastuullisuusvertailussa

Suomalaiset haluavat enemmän kotimaisia vaatteita – nuoret miehet ja naiset melkein yhtä muotitietoisia