LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Talous

Nopeat uudistukset ovat maan tapa Kiinassa – puukuidusta tehdyt pakkaukset nostetaan muovien rinnalle

Kiinan keskiluokka kasvaa. Se lisää kartonkien ja pehmopaperin kysyntää.
Paula Liesmäki
Keskiluokka janoaa Kiinassa laatua, luksusta, lihaa ja liikuntaa.

Nopeat uudistukset ovat maan tapa Kiinassa.

Yritysten ja kotitalouksien jätteiden lajittelu potkaistiin tänä vuonna käyntiin Shanghaissa. Skootterit ovat vaihtuneet sähköisiksi. Saastuttavia tehtaita on siirretty kauemmas kaupungeista.

Ensi vuonna otetaan käyttöön yritysten sosiaalinen luottoluokitus. Metsä Groupin Kiinan maajohtaja ja Aasian edunvalvontajohtaja Song Wangqiu kertoi viime viikolla, että yrityksille ei ole tullut tietoa, että pitäisi valmistautua toimittamaan tietoa sosiaalista pisteytystä varten.

"Nopeat uudistukset ovat tyypillistä kiinalaista toimintaa", kertoo vanhempi ekonomisti Juuso Kaaresvirta Suomen Pankin Siirtymätalouksien tutkimuslaitoksesta.

Yrityksille on työlästä, että pelisäännöt saattavat muuttua hyvin nopeasti ja arvaamatta.

Kiina alkaa ottaa puukuidusta tehtyjä pakkauksia saastuttavien, jätteitä tuottavien muovien rinnalle.

Muutama viikko sitten komitea, johon kuuluu Kiinan ylintä johtoa, teki asiasta päätöksen.

Song pitää sitä merkittävänä ja uskoo sen johtavan konkreettisiin toimenpiteisiin.

Keskiluokan kasvu vaikuttaa kartonkien ja pehmopaperin kysyntään Kiinassa, Song kertoo.

Köyhän maan vaurastuminen alkoi puhemies Mao Zedongin kuoleman jälkeen, kun maassa aloitettiin laajoja talousreformeja ja painoi kaasua, kun Kiina liittyi Maailman kauppajärjestö WTO:hon 2001.

Kiinan keskiluokka ohitti Yhdysvallat koossa neljä vuotta sitten – yhden määritelmän mukaan.

Arviot Kiinan keskiluokan koosta vaihtelevat sadasta miljoonasta 400 miljoonaan keskiluokan määritelmästä riippuen.

Keskiluokka janoaa laatua, luksusta, lihaa ja liikuntaa.

Sen sijaan lapsia se ei välttämättä toivo yhtä enempää. Yhden lapsen politiikka on hylätty, mutta moni perhe haluaa silti vain yhden lapsen.

"Moni kokee että ei ole varaa hankkia toista lasta. Urasuuntautuneet kokevat, että aika ei riitä", Kaaresvirta sanoo.

Keskiluokka, mutta myös köyhemmistä oloista tulevat, panostavat lapseen, sillä se on reitti vaurastumiseen.

Song kertoo, että kulutustavaraa pakataan entistä enemmän kartonkiin. Verkkokaupoista tilataan paketteja.

Kaupoista kiinalaiset hakevat pakattuja puolivalmisteita. Kiinassa ruuan pakkaus käsittää yli 30 prosenttia kaikesta kartongin kulutuksesta, Song kertoo.

”Pehmopaperia käytetään Kiinassa vuodessa seitsemän kiloa henkeä kohti. Länsimaissa se on 17 kiloa. Kasvunvaraa on”, Song sanoo.

Metsä Groupilla on Shanghaissa 30 työntekijän myyntikonttori, suurin Aasiassa.

Kiinassa sellun hinta nousi ja laski ennen Eurooppaa. Nyt lasku on tasaantunut. Song näkee kysynnässä piristymisen merkkejä.

”Volyymi on noussut kesästä. Loppuvuosi on vahvaa aikaa kulutuksessa.”

Loppuvuoteen ajoittuu esimerkiksi kiinalaisten verkkokauppojen isoja kampanjoita.

11.11. vietettävä Singles' day on maailman suurin kauppapäivä – ja osoitus Kiinan keskiluokan kulutusvoimasta.

Kiinalaista uuttavuotta puolestaan vietetään tammikuun lopulla.

Lue lisää: Kiina alkaa jakaa luotettavuuspisteitä yrityksille ja kansalaisille: ”Voi johtaa kiinalaisten ja ulkomaisten yritysten epätasa-arvoiseen kohteluun”

Lue lisää: Metsä Groupin liiketulos puolittui sellun hinnan laskiessa – Kiinassa havusellun varastot ovat purkautumassa lähelle normaalia

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Metsä Group ei näytä puutavaran katkontalistaa metsänhoitoyhdistykselle

Neljä suurhanketta kasvattaisivat selvästi Lapin aluetaloutta

Kuinka käy selluteollisuuden kiinalaishankkeiden – onko kiinalaisista uuden tuotannon rakentajiksi?