LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Talous

S-ryhmän Stockmannilta ostamat Herkut tekevät yhä tappiota

"Herkkua emme missään nimessä ole kaupittelemassa", SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä vakuuttaa. Osuuskaupat ovat sitoutuneet brändiketjun kehittämiseen.
Kari Salonen
"Onhan sinulla S-etukortti? Ei muuta kuin skannailemaan!" asiakkaita hintalukijan käyttöön opastava Iida Mätinki näytti SOK:n pääjohtajalle Taavi Heikkilälle tuoteskannerin käyttöä Helsingin Vallilan S-marketissa. Asiakas voi kauppareissulla lukea lainaskannerilla tuotteiden hinnat jo koriin latoessaan.

Helsingin Ässäkeskuksen S-market on yksi ryhmän pilottimarketeista, joissa kokeillaan uutta tuotteiden esillepanoa, kohdevalaistusta, osastojen nimikkeitä, matalampia hyllyjä, opasteita ja valikoimia.

Opasteiden värimaailma on keltainen.

"Edullisuuden väri", SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä opastaa myymäläkierroksella kaupan "väritiedettä".

Osastot erottuvat toisistaan: "Pannu kuumaksi kahvihetkiin", "Tuoretta ja raikasta", "Ruokatori", "Ahdin antimia", "Maitotilalta ole hyvä!", "Kylmää mehua", "Panimoiden parasta".

"Kokeilemme ensin näissä pilottikohteissa ja jossain määrin konsepti voi vielä muuttua", Heikkilä opastaa kauppakierroksella.

Hyllyillä on myös Food Market Herkun brändillä samoja tuotteita, joita ryhmällä on tarjolla runsas vuosi sitten liiketoimintakaupalla ostetuissa Stockmann Herkuissa.

SOK on operoinut kuutta Herkkuaan Stockmannin tavarataloissa pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella nyt vajaan vuoden. HOK-Elanto, Turun Osuuskauppa ja Pirkanmaan Osuuskauppa ovat pääjohtaja Heikkilän mukaan sitoutuneet kehittämään Herkkuja.

Stockmann Herkut olivat raskaasti tappiollisia tavaratalokonsernin omistuksessa, ja tappiolle ne ovat yhä.

"Herkut eivät vielä ole kannattavia, mutta S-ryhmälle ne ovat kokoaan suurempi ketju, uusien tuotteiden pilottiyksiköitä koko S-ryhmälle. Kun vielä saadaan myyntiä ja tehokkuutta lisää..."

S-ryhmä ei julkista S-Herkkujen tulosta, kuten ei erikseen muidenkaan kauppaketjujensa kannattavuutta.

"Herkkua emme missään nimessä ole kaupittelemassa", Taavi Heikkilä vastaa kysymykseen, onko Herkku myynnissä uudelleen.

Lue lisää: S-ryhmä lopettaa halpuuttamisen markkinoinnissa: Kaduttaako viiden vuoden kampanja, pääjohtaja Taavi Heikkilä?

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Taavi Heikkilä: ”S-ryhmän kasvulla ei ole rajoja”

Ässän seurassa kehdosta hautaan eli S-temppu ja kuinka se tehtiin

S-ryhmän kotimaisuuslaskurit toimivat jo – pelkkä valmistusmaa ei riitä kotimaisuuden mittariksi