LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Talous

Vegebuumiin tarttunut Apetit uudistuu, mutta luisu jatkuu – Kotimaista öljykasvien viljelyä kaivataan kipeästi lisää

Huono kotimainen öljykasvisato varjosti Apetitin tulosta.
Jukka Pasonen

Uusia tuotteita ja keksintöjä, uusi toimitusjohtaja, uusi tuotantolinja.

Apetitia ei voi ainakaan syyttää paikalleen jämähtämisestä.

Hiljattain yhtiö lanseerasi järvikalapuikot sekä kukkakaali- ja parsakaaliwingsit. Apetitin kehittelemässä rypsiproteiinissa voi olla potkua tulevaisuuden proteiininlähteeksi, mutta se vaatii Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen hyväksynnän. Kiinnostus tuotetta kohtaan on yhtiön mukaan herännyt Euroopan markkinoilla.

Apetitin tulos on silti kuin koteloonsa juuttunut perhonen. Uusiutumisesta huolimatta yhtiön ote kannattavuudesta lipsuu pahemman kerran.

Kolmannen neljänneksen tulos ei tuonut valoa voimakkaasti tappiolliseen alkuvuoteen. Operatiivinen liiketulos oli 0,7 miljoonaa euroa pakkasella. Tammi-syyskuun tulos oli kokonaiset 5,1 miljoonaa euroa tappiolla.

”Apetitin nykyistä tulostasoa ei voi millään muotoa pitää tyydyttävänä", sanoo toimitusjohtaja Esa Mäki. "Olemmekin toteuttamassa syksyn aikana uudistetun johdon kanssa selvää tulosparannusta kaikissa liiketoiminnoissa."

Tulosta painoi huono öljykasvisato, mikä nosti raaka-aineiden kustannuksia. Apetitin yksi keskeisistä tavoitteista onkin öljykasvien viljelyn edistäminen Suomessa kotimaisen raaka-aineen turvaamiseksi.

Myös heikentynyt rypsipuristeen maailmanmarkkinahinta pienensi jalostusmarginaalia.

Viljakaupan tulos jäi vuorostaan heikoksi matalien myyntivolyymien ja heikkojen marginaalien takia. Viljakaupan ostomäärät ovat kuluneella satokaudella olleet kaikkien aikojen suurimmat. Viljan kansainvälinen kysyntä on kuitenkin piristynyt syksyn edetessä, yhtiö kertoo liiketoimintakatsauksessaan.

Tämän vuoden aikana Apetit myi tuoretuoteliiketoimintansa ruotsalaiselle Greenfoodille. Tuoretuotteisiin lukeutuvat esimerkiksi valmissalaatit sekä ravintoloihin toimitettavat, pilkotut salaattien raaka-aineet.

Tappiollisen tuoretuoteliiketoiminnan myynnin uskotaan yhtiössä kuitenkin parantavan kannattavuutta tulevaisuudessa.

Elokuussa käynnistyi asteittain uusi kasvispohjaisten pihvien ja pyöryköiden tuotantolinja Säkylän tuotantolaitoksella.

Apetitin yksi painopistealueista on ollut ruuan kansainvälisen kaupan kasvattaminen. Hernettä on viety maailmalle jo vuosikymmeniä, mutta nyt tavoitteena on myös erilaisten lisäarvotuotteiden, erityisesti pihvien ja pyöryköiden, osuuden kasvattaminen.

Kansainvälistymisen osalta yhtiössä on tapahtunut edistysaskeleita: päänavauksia on saatu kolmannen neljänneksen aikana pohjoismaissa toimiville asiakkaille sekä englantilaiselle maahantuojalle, kerrotaan liiketoimintakatsauksessa.

Lue lisää:

Suomalaiset elintarvikejätit pyrkivät mukaan vegebuumiin - "Kasvipohjaisten tuotteiden markkinat kasvavat maailmanlaajuisesti"

Lukkarinrakkaus veti Esa Mäkeä Apetitiin

Ovi käy Apetitin johtoryhmässä – nyt lähtee öljykasvituote-liiketoiminnan vetäjä

Apetit antoi negatiivisen tulosvaroituksen: Operatiivinen liiketulos jää viime vuodesta

Kotimainen kasviproteiini hurjassa nosteessa, elintarvikejätit rynnistivät Vegemessuille – "Tämä on se iso muutos"

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Revanssi huokuu vegepöydästä

Miksi ruokafirmat ovat pörssin luusereita?

Suomalaiset elintarvikejätit pyrkivät mukaan vegebuumiin - "Kasvipohjaisten tuotteiden markkinat kasvavat maailmanlaajuisesti"