Talous

Taavi Heikkilä: ”S-ryhmän kasvulla ei ole rajoja”

”Jotta pystymme laittamaan kampoihin kansainvälisiä jättejä vastaan, täytyy olla tietty koko ja teho", S-ryhmän pääjohtaja sanoo. Kasvua asiakkaiden lukumäärän myötä ei estä mikään, mutta yrityskauppojen kautta kyllä.
Taavi Heikkilä

S-ryhmä itse tai kukaan muukaan ei ole asettanut ryhmän laajenemiselle rajoja.

”Haluamme tehdä niin hyviä palveluita, että asiakkaat valitsevat meidät jatkossakin useammin kuin kilpailijan. Sellaiseen kasvuun ei ole kilpailun kannaltakaan rajoitteita. Mutta tällä markkinaosuudella merkittävien yrityskauppojen tekeminen on tietenkin mahdotonta”, pääjohtaja Taavi Heikkilä sanoo.

”Kasvu on kaiken toiminnan ja tehokkuuden elinehto vähittäistavarakaupassa, jossa pelataan volyymeilla. Laskeva myynti ei ole hyvästä.”

Heikkilän mukaan Suomen kauppakenttä näyttää samanlaiselta kuin muissa Pohjoismaissa. Ruotsissa kauppaa hallitsee ICA yli 50 prosentilla, Tanskaa pari suurta ja Norjassa kolmen suurimman osuus on suurempi kuin Suomessa K:n, S:n ja Lidlin yhteensä.

”Jotta pystymme täällä vähäväkisissä ja harvaan asutuissa maissa laittamaan kampoihin kansainvälisiä jättejä vastaan, täytyy olla tietty koko ja teho. Esimerkiksi Lidlin liikevaihto on kymmenkertainen S-ryhmään verrattuna.”

Puhumattakaan verkkokaupasta.

S-ryhmä myi tammi–syyskuussa tavaraa ja palveluita 1,7 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna, 8,7 miljardilla eurolla.

Ketjun painoarvo koko kotimaiselle ruokaketjulle on suuri.

Se sanoo itsekin, että kauppa voi vaikuttaa siihen, mitä Suomi syö. Niinpä koululaisille järjestetään terveellisyyteen tähtääviä kursseja, ja joka päivä 30 000 ihmistä ruokkivilla ABC-asemilla on lisätty kasvisten tarjontaa.

Vaikutusta on myös valikoimalla. Moni valitsee hinnan vuoksi kaupan oman tuotemerkin, jonka raaka-aineet eivät aina ole kotimaisia.

Lue myös:

Ässän seurassa kehdosta hautaan eli S-temppu ja kuinka se tehtiin

Aiheeseen liittyvät artikkelit

S-ryhmä avasi Tallinnaan Viron suurimman hypermarketin – suurmyymälästä tulee malli 400 supermarketin uudistukselle Suomessa

Ässän seurassa kehdosta hautaan eli S-temppu ja kuinka se tehtiin

Ruokaketju tarvitsee yhteisen näkemyksen