Talous

Ahtaajien tukilakko uhkaa hiljentää satamat torstaina – metsäteollisuudelle 33 miljoonan euron vientitulojen menetykset lakkopäivää kohden

"Nyt kaikkien osapuolten pitäisi ottaa järki käteen ja ratkaista tämä riita nopeasti", jyrähtää Suomen varustamojen varatoimitusjohtaja Hans Ahlström.
Suomen Varustamojen varatoimitusjohtajan mukaan kahden vuorokauden ahtaajalakko vaikuttaisi valtavasti ulkomaankauppaan. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT laajentaa postityöntekijöiden PAUn lakkoa koskevaa tukilakkoaan satamiin. Ahtaajien tukilakko alkaa torstaina kello 6 ja päättyy lauantaina kello 6, jos Postin työehtoriitaa ei saada ratkaistua.

Tukilakon aikana työstä pidättäytyvät työntekijät, jotka tekevät työtä Satamaoperaattorien ja AKT:n välisen ahtausalan työehtosopimuksen piirissä. Tukilakon piirissä on noin 2 000 ahtaajaa.

"Kaikki ovat myötätuntotyötaistelussa mukana, jos sitä ennen tässä työriidassa ei ole saatu PAUta tyydyttävää tulosta aikaiseksi", sanoo AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen STT:lle.

Piiraisen mukaan kaikki Suomen satamat hiljenevät tukilakon seurauksena kahdeksi vuorokaudeksi.

"Tarvittaessa teemme uusia tukitoimia, jos näillä ratkaisua ei vielä synny."

Suomen Varustamojen varatoimitusjohtaja Hans Ahlström kertoo, että kahden vuorokauden ahtaajalakolla olisi "massiivisia vaikutuksia" Suomen ulkomaankaupalle. Suomen viennistä 90 prosenttia ja tuonnista 80 prosenttia kulkee laivoilla.

"Tämä tarkoittaa, että se (ahtaajien tukilakko) vaikuttaa suoraan ulkomaankaupan merikuljetuksiin sekä viennin että tuonnin osalta", Ahlström sanoo STT:lle.

Postin työehtoriidan erilaiset tukilakot ovat Alhströmin mielestä täysin suhteettomia alkuperäiseen riitaan verrattuna.

"Nyt kaikkien osapuolten pitäisi ottaa järki käteen ja ratkaista tämä riita nopeasti."

Satamaoperaattorien toimitusjohtaja Juha Mutru kertoo, että mitä enemmän lakot venyvät, sitä enemmän niistä aiheutuu vahinkoja päivää kohden.

"Kyllä tämä aiheuttaa huomattavasti enemmän vahinkoa kuin jos tämä tulisi ihan nollatilanteessa", Mutru sanoo STT:lle.

AKT:n tukitoimet ovat jo tähän mennessä vaikeuttaneet tavarakuljetuksia satamissa. AKT:n jäsenet ovat viime viikon alusta lähtien jättäneet Postin tavarat ja lähetykset käsittelemättä, mikä vaikuttaa myös satamiiin. Viime keskiviikkona tulivat voimaan AKT:n ylityö- ja vuoronvaihtokiellot, jotka tuntuvat myös satamissa.

Myös Merimies-Unioni on vähitellen lisännyt omia tukitoimiaan postilaisten PAU:n työtaistelulle. Tänä aamuna Merimies-Unionin tukitoimet pysäyttivät Suomen lipun alla kulkevan rahtiliikenteen merillä.

Suomen Varustamojen mukaan Merimies-Unionin tukilakolla on suuria vaikutuksia Suomen kauppalaivastoon ja Suomen lipun kilpailukykyyn.

"Koko Suomen kauppalaivasto pannaan seisomaan niiden tullessa Suomen satamiin, samalla kuin ulkomaiset kilpailijat liikkuvat normaalisti. Näin ollen lastit sekä matkustajat ohjautuvat kilpailijoille, ulkomaisen lipun alla kulkeville aluksille", Ahlström sanoo tiedotteessa.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n mukaan Suomen lipun alla kulkevien alusten työnseisaus kohdistuu noin kolmasosaan Suomen ulkomaankaupasta. EK:n mukaan suomalaisilla aluksilla kulkee noin 100 miljoonan euron edestä vientitavaroita joka päivä.

AKT:n ahtaajalakosta johtuva satamien hiljentyminen aiheuttaisi metsäteollisuudessa arviolta 33 miljoonan euron vientitulojen menetyksen lakkopäivää kohden, kertoo työnantajaliitto Metsäteollisuus.

Postin työehtoriitaa ei saatu eilen sovittua, kun Medialiitto hylkäsi neljän selvityshenkilön ehdotuksen pakettilajittelijoita koskevan kiistan ratkaisemiseksi. Medialiiton mukaan pakettilajittelijoiden siirto toiseen työehtosopimukseen on ollut Postin oma päätös, eikä asia Medialiiton mukaan kuulu sen ratkaistavaksi.

Postityöntekijöitä edustava PAU ei hyväksy pakettilajittelijoiden siirtoa Medialiiton ja Teollisuusliiton väliseen työehtosopimukseen. Kiista pakettilajittelijoiden asemasta on estänyt sovun löytymisen postialan tes-neuvotteluissa PAU:n ja työnantajaliitto Paltan välillä.

PAU olisi hyväksynyt neljän työmarkkinakonkarin esittämän ratkaisun, jonka jälkeen se olisi voinut solmia uuden työehtosopimuksen Paltan kanssa. Myös AKT:n Piirainen sanoo, että selvitysryhmän esityksen pohjalta olisi hyvin voitu edetä.

Tänään AKT:n tukilakko aiheuttaa merkittäviä häiriöitä pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteeseen. Bussinkuljettajien lakko alkoi aamuyöllä kello kolme ja jatkuu vuorokauden.

Myös Merimies-Unionin ja Ilmailualan Unionin tukitoimet aiheuttavat tänään isoja häiriöitä meri- ja lentoliikenteeseen.

PAU ilmoitti myöhään eilen illalla jatkavansa lakkoja joulukuun 22. päivään asti. Lakot ovat laajentuneet tänään Postin toimihenkilö- ja myymälätehtäviin, kun tähän mennessä ne ovat koskeneet postinjakelua, -käsittelyä ja -kuljetusta sekä pakettilajittelua.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Sanna Marin lentää aamukoneella Helsinkiin: "Suomen ministereiltä edellytetään läsnäoloa kotimaassa"

SK:n tietojen mukaan Antti Rinne on valmis eroamaan pakon edessä – nostaisi pääministeriksi Sanna Marinin

Hallituksen on määrä vastata tänään välikysymykseen – Antti Rinne vaatii keskustalta selkeää vastausta omaan oikeusturvaansa vedoten