Talous

"Vahva euro tappaa tehokkaasti perusyrityksiä, kilpailutilanne halpatuonnin keskellä tuntuu välillä kohtuuttomalta" – Pekka Luoma kertoo, mitkä ovat yrittäjän tunnelmat syksyllä 2019

"Noutaja tulee yrittäjälle nopeasti jos lupaukset jäävät lunastamatta", Pekka Luoma sanoo. Hän voi kohta viettää yrittäjäuransa 40-vuotisjuhlaa.
Johannes Tervo
"Työ vie, se on parasta harrastusta", Luoman Oy:n toimitusjohtaja Pekka Luoma kuvaa vapaa-ajan viettoaan.

Pekka Luoma oli 22-vuotias, kun hän perusti Luoman Puutuote Oy:n. Ylistarolainen nuori mies oli suorittanut mekaanisen puunjalostuksen opinnot Kotkan Puutalousopistossa ja syventynyt sahaamisen käytäntöön puolitoista vuotta Jukajan sahalla Laihialla.

Oman yrityksen perustaminen oli selkeä tavoite, yrittämisen malli oli lähellä.

"Se tulee äidinmaidosta. Äiti ja isä olivat maatilayrittäjiä, oman tilan töiden lisäksi isä urakoi paljon muille", Luoma kertoo.

Moni asia on samoin kuin vuonna 1982, jolloin oma yritys näki päivänvalon.

Saha ja höylä purevat puuta yhä. Konekanta on uusiutunut, mutta päämäärä on ennallaan: tehdään hienosta suomalaisesta puusta laatutavaraa, josta Luoman Oy rakentaa kevythirsimökkejä moniin tarpeisiin.

Yrittäjän huoneentaulun päälausettakaan ei ole tarvinnut kirjoittaa uusiksi: Mitä on luvattu, se täytetään.

"Noutaja tulee nopeasti, jos lupaukset jäävät lunastamatta."

Ajan riento on kuitenkin raju. Moni asia on nyt täysin toisin kuin Luoman kohta 40-vuotisen yrittäjäuran alkutaipaleella.

Pekka Luoma, mitä miettii yrittäjä syksyllä 2019?

"Vahva euro tappaa tehokkaasti perusyrityksiä Suomen kaltaisessa maassa, jossa yritykset maksavat palkat säännöllisesti, jossa työntekijöillä on vuosilomat ja jossa työnantaja kustantaa työterveyshuollon."

"Vastuullisen pk-yrittäjän asema on tukala. Kilpailutilanne tuntuu välillä kohtuuttomalta, kun on tapeltava halpatuonnin kanssa. Halpatavara tehdään maissa, joissa työntekijät voivat vain haaveilla oikeuksista, jotka meillä ovat arkea."

"Valitsisin oman valuutan, jos valita saisin. Vahva euro on myrkkyä perusyrityksille. Euron arvo tuntuu olevan joillekin niin pyhä asia, että sitä ei heikennetä."

"Suomalainen valmistaja voi menestyä, jos tuote on kunnossa, tuotanto on viritetty huippuunsa, jakelu toimii ja palvelu pelaa."

"Korostan palvelua: service pitää olla kunnossa. Laatutuotteen brändiin kuuluu jäljitettävyys. Meihin voi ottaa yhteyttä. Lisäosia ja täydennyskappaleita pitää löytyä vielä vuosia sen jälkeen, kun kaupat on tehty."

"Vienti on tärkeää. Luoman Oy vie 80 prosenttia tuotannostaan. Saksa on merkittävin kohde, on ollut 1990-luvulta lähtien. Seuraavina tulevat Pohjoismaat, sitten Englanti, Espanja, Italia ja Ranska. Euroopan ulkopuolelle viemme esimerkiksi Japaniin, Etelä-Koreaan ja Yhdysvaltoihin."

"Yrityksen talouden on oltava kunnossa, on pystyttävä tekemään varastoon. Kaupat elävät kvartaalitaloudessa, ne eivät enää varastoi. Varasto on kaupalle painolasti, kun pitää näyttää tulosta. Niinpä varastointi on siirretty valmistajalle. Meillä varastoa on 5 000–6 000 mökin verran, noin seitsemän miljoonan euron arvosta."

"Isot, kansainväliset rautakauppaketjut ovat olleet tärkein myyntikanavamme. Tärkeitä ne ovat yhä, mutta verkkokauppa on tullut ryminällä rinnalle. Verkkokaupan merkitys kasvaa koko ajan."

"Kaupan muutos on ollut hurja. Stockmannin tapaiset perinteikkäät tavaratalot oireilevat kaupparakenteen huipulla, josta oireilu leviää alaspäin."

"Verkkokaupan organisointi on aikamoinen juttu. Koko logistinen ketju on mennyt uusiksi. Esimerkiksi me olemme perustaneet useita omia logistiikkakeskuksia ulkomaille."

"Huonossa taloustilanteessa ihmiset karsivat menojaan, esimerkiksi matkustelu vähenee. Kun ulkomaille ei lennetä kahta kolmea kertaa vuodessa, rahaa jää kodin ja puutarhan kunnostukseen. Tämän huomasi vuoden 2008 finanssikriisin jälkitunnelmissa."

"Toivotan ilmiön tervetulleeksi taas! Mikä sen mukavampaa kuin kutsua ystävät puutarhajuhliin. Tekee jokaiselle hyvää nostaa katse älypuhelimesta ja jutella Facebook-kaverille kivassa ympäristössä ihan kasvokkain."

Johannes Tervo
Tuotantojohtaja Petri Haukilehto ja toimitusjohtaja Pekka Luoma esittelevät valmiita rakennuksia Luoman Oy:n näyttelyalueella Ylistaron Kylänpäässä.

"Vastuullisuus on mahdollisuus. Hyvä, että tuotteen alkuperä, valmistusmaa ja -tavat samoin kuin työolot kiinnostavat yhä useampia ostajia."

"Esimerkiksi avainlipputunnus tunnetaan kautta Skandinavian. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa sitä arvostetaan, se on laadun tae."

"Puun alkuperää kysytään. Me käytämme vain suomalaista, Pefc-sertifioitua puuta."

Johannes Tervo
"Yrityksen talouden on oltava kunnossa, on pystyttävä tekemään varastoon", Pekka Luoma sanoo.

    Luoman Oy

  • Kevythirsisiä piharakennuksia ja ponttoonilaitureita Seinäjoella ja Vaasassa valmistava osakeyhtiö. Konserniin kuuluu myös saha Parkanossa.
  • Kotipaikka: Ylistaro
  • Toimitusjohtaja: Pekka Luoma
  • Työntekijöitä: noin sata
  • Raaka-aine: Pefc-sertifioitu suomalainen puu. Kuusen osuus 85 prosenttia, loput mäntyä.
  • Omalta sahalta tulee noin kolmannes tuotannon tarvitsemasta sahatavarasta.
  • Osakkeiden omistus: Luoman perhe 61 %, vientijohtaja Risto Sivonen 13 %, Kiehn-Holz GmbH (DE) 13 % ja Heidi Kiehn (DE) 13 %. Osakeomistuksen rakenne muuttuu, sillä Luoman Oy myi syyskuussa saksalaisen tytäryhtiönsä, minkä seurauksena saksalaisten omistus poistuu.
  • Liikevaihto (2018): 19,5 milj. euroa
  • Tilikauden tulos: 553 416 euroa
  • Liikevoittoprosentti: 3,7
  • Omavaraisuusaste: 47,8 %
  • Lukuja vuosituotannosta: Valmistaa noin 30 000 piharakennusta, käyttää puuta noin 60 000 kuutiometriä.

Lue lisää