Norjalaiset kalarekat ovat pohjoisen teillä arkea, mutta kohta Norjan lohi hyppää raiteille – kalat matkaavat tuoreina Suomen ja Venäjän halki Kiinaan - Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Talous

Norjalaiset kalarekat ovat pohjoisen teillä arkea, mutta kohta Norjan lohi hyppää raiteille – kalat matkaavat tuoreina Suomen ja Venäjän halki Kiinaan

BluWrap -yhtiö on kehittänyt menetelmän, joka pitää kalan tuoreena polttokennojen avulla.
Jaana Kankaanpää
Norja haluaa viisinkertaistaa kalatuotteiden ja äyriäisten tuotannon ennen vuotta 2030.

Norjan Narvikista lähtee heti ensi vuoden alkupuolella ensimmäinen lohijuna kohti Kiinaa. Matka kestää 10 päivää. Kaloja ei pakata jäihin eikä styroksilaatikoihin, vaan ne pakataan tuoreina kartonkisiin kuljetuslaatikoihin.

San Franciscossa Yhdysvalloissa majaansa pitävä BluWrap -yhtiö on kehittänyt menetelmän, joka pitää kalat tuoreena polttokennojen avulla. Kennoilla alennetaan ja säädellään hapen määrää kartongista valmistetuissa kuljetuslaatikoissa.

Kalat pakataan Norjanmeren pohjoisimmalla rautatien pääteasemalla Narvikissa kontteihin. Sieltä kuljetus lähtee Ruotsin Kiirunan kautta Haaparantaan. Koska Suomen ja Ruotsin rautateillä on eri raideleveys, kontit siirretään suomalaisiin vaunuihin rajalla Torniossa, mistä ne kulkevat rautateitse Kouvolaan.

Lohien matka jatkuu Moskovan kautta Venäjän läpi Kazakstaniin ja siitä edelleen Kiinaan, Pekingin lounaispuolella sijaitsevaan Xianiin.

Laivareitti Kiinasta Suezin kanavan kautta Eurooppaan vie 45–60 päivää. Uusi junareitti supistaa rahdin matka-ajan jopa kuudesosaan laivareitin vaatimasta ajasta.

”Tämä tarkoittaa, että tavoite viisinkertaistaa norjalaisten kalatuotteiden ja äyriäisten tuotanto ennen vuotta 2030 on mahdollista”, sanoo BluWrap-yhtiön norjalainen toimitusjohtaja Ola H. Strand. Strand osallistui Kouvola Innovation -tapahtumaan. Lohijunasta kirjoitettiin Jernbanemagasinet-julkaisussa.

Kuljetusalan ammattilaiset ovat optimistisia reitin kehittämisen suhteen.

”Kun uutta teknologiaa nyt on testattu, Kiina ostaa jatkossa suuria määriä kalaa”, Jernbanemagasinetin haastattelema Kouvola Innovation -tapahtuman hallintojohtaja Martti Husu sanoo.

Lue lisää

EU ei näe pakotteita ratkaisuna Kiinan ja Hongkongin tilanteeseen

Onko Italian asia meidän?

Yhdysvaltain ja Kiinan suhteet kriisiytyvät

Kiinalaista villieläinkauppaa suunnitellaan suitsittavan rahallisin korvauksin