Talous

Ostajia kiinnostivat tänä vuonna kodintekstiilit ja urheilujalkineet – myynti kasvoi useilla prosenteilla

Muoti- ja urheilukauppaa on vuoden verran edustanut yhteinen yhdistys.
Antti Aimo-Koivisto
Alennusmyynnit ovat alkaneet.

Kodintekstiilit ovat käyneet vilkkaasti kaupaksi päättyvänä vuonna, kertoo Muoti ja urheilukauppa TMA -yhdistys.

Yhdistyksen tilaston mukaan kodintekstiilien kauppa kasvoi tammi-marraskuussa kuusi prosenttia. Urheilukengissä kasvu oli lähes yhtä suuri, runsas viisi prosenttia.

Kokonaisuudessaan muotikauppa kasvoi tammi-marraskuussa 0,6 prosenttia ja urheilukauppa 1,8 prosenttia.

"Jo muutaman vuoden kasvanut sneaker-kenkämuoti suosii urheilukauppaa", arvioi yhdistyksen toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää tiedotteessa.

Marraskuussa tarjouskampanjat ja uudet kauppakeskukset nostivat sekä muotikaupan että urheilukaupan myyntiä. Verkko-ostosten määrä kuitenkin kasvaa edelleen.

"Suomen sisällä verkkokauppa on kasvanut 10 prosenttia ja Euroopasta ostosten kasvua kertyi 14 prosenttia", Kankaanpää kertoo.

Muoti ja urheilukauppa TMA -yhdistyksen luvut perustuvat sen jäsenyrityksiltä koottuihin tilastoihin. Yhdistyksen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, tavaratalot ja marketit sekä tavarantoimittajat.

Muoti- ja urheilukaupan edunvalvonta keskittyi viime vuodenvaihteessa samaan yhdistykseen.

Taustalla on se, että muoti- ja urheilukauppojen erot olivat madaltuneet, koska molemmat myyvät vaatteita ja kenkiä niin vapaa-aikaan kuin töihinkin. Myös urheiluvälineiden myynti on laajentunut perinteisen urheilukaupan ulkopuolelle.

Lue lisää