Talous

Ohjelmistoalaa ei vaivaa enää työntekijäpula, vaan osaajapula – saatavilla ei yksinkertaisesti ole tarvittavaa osaamista

"Osaajapulan vuoksi digitalisoitumisen uusimpia mahdollisuuksia ei kyetä ottamaan käyttöön. Tämä hidastaa myös ohjelmistoalan kasvua, mutta ennen kaikkea talouskasvua", toteaa alan etujärjestöjohtaja.
Martti Kainulainen
Vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoitus tehtiin haastattelututkimuksena, jossa oli mukana 99 ohjelmistoyritystä.

Ohjelmistoalan vaikeuksia löytää uusia työntekijöitä ei voi enää kutsua työvoimapulaksi, vaan kyse on käytännössä sataprosenttisesti osaajapulasta. Näin tiivistää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Jyväskylän yliopiston julkaiseman ohjelmistoyrityskartoituksen tulokset.

"Yritykset eivät löydä oikeaa osaamista työmarkkinoilta, koska sitä ei siellä kerta kaikkiaan tarpeeksi ole. Voi hyvin sanoa, että laadullinen osaajapula vaikuttaa uusien tietojen perusteella entistäkin hälyttävämmältä", Roiha sanoo tiedotteessa.

Vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoitus tehtiin haastattelututkimuksena, jossa selvitettiin 99 ohjelmistoyrityksen liiketoiminnan kehittämisen päälinjoja, kehittämisen haasteita, muutoksen suuntaa ja it-alan trendien vaikutusta liiketoiminnan kehittämiseen.

Kartoituksessa kasvua rajoittavasta työntekijäpulasta huomio on siirtynyt osaajapulaan, sillä osaamisella on työntekijämäärää suurempi merkitys yritysten toimintaedellytyksiin ja tuottavuuteen.

"Osaajapulan vuoksi digitalisoitumisen uusimpia mahdollisuuksia ei kyetä ottamaan käyttöön. Tämä hidastaa myös ohjelmistoalan kasvua, mutta ennen kaikkea talouskasvua kaiken kaikkiaan ja sitä kautta koko yhteiskunnan hyvinvointia", Roiha sanoo.

Hänen mukaansa Suomessa menetetään koko ajan mahdollisuuksia suhteessa kilpailijamaihin.

Jyväskylän yliopiston professori Pasi Tyrväinen sanoo, että Suomessa on edelleen meneillään perusdigitalisaatio.

"Asiakasyrityksistä puuttuu osaaminen uusimpaan teknologiaan ja siksi miltei 70 prosenttia ohjelmistoyrityksistä keskittyy lähinnä nykyisen liiketoiminnan kasvattamiseen."

"Kun asiakkaat eivät osaa ottaa uusia teknologioita käyttöön, vain vähemmistö ohjelmistoyrityksistäkin voi tähdätä oman liiketoimintansa muuttamiseen uusimpien teknologioiden suuntaan. Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen", Tyrväinen sanoo.

Lue lisää