Talous

Talous kasvoi marraskuussakin kulutuksen varassa – päivittäistavarakauppa pitää peukkuja, etteivät poliitikot puhko veropäätöksin kevään budjettiriihessä kuluttajien luottamusta

Päivittäistavarakauppa kasvoi marraskuussa 3,6 prosenttia, tavaratalokaupassa käyttötavaran myynti ylsi kunnon kasvuun vuosien jälkeen.
Jukka Pasonen

Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi marraskuussa 3,6 prosenttia edellisvuodesta, raportoi Päivittäistavarakauppa ry.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli marraskuussa 1 469,3 miljoonaa euroa, mikä oli 3,6 prosenttia enemmän kuin marraskuussa 2018.

Eniten myyntiään kasvattivat hypermarketit, yli 2 500 neliömetrin suurmyymälät. Näissä päivittäistavaroiden myynti kasvoi marraskuussa yhteensä 5,7 prosenttia vuodentakaisesta.

Myös suurten yli tuhannen neliön supermarkettien myynti kasvoi 4,1 prosenttia, pienten supermarkettien myynti 1,8 prosenttia ja valintamyymälöiden myynti 0,3 prosenttia.

Pienmyymälöissä myynti sen sijaan laski 3,2 prosenttia edellisvuoden marraskuuhun verrattuna. Tammi–marraskuussa pienmyymälöiden osuus myynnistä oli euroissa 414,7 miljoonaa euroa eli noin 2,5 prosenttia päivittäistavaroiden kokonaismyynnistä.

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kuvaa myynnin kasvaneen tasaisesti kesän hiljaisempien kuukausien jälkeen:

"Elokuusta eteenpäin myynnin kasvu on ollut noin kolme prosenttia kuukaudessa."

Joulukaupasta ei vielä lukuja ole tilastoitu, mutta tuntuma kaupalla on se, että kauppa ja etenkin ruokakauppa kävivät hyvin myös jouluna.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

Veronpalautukset jaettiin kuluvana vuonna jo alkusyksystä. Jääkin nähtäväksi, vaikuttaako niiden puuttuminen joulukuusta jotenkin kaupan liikevaihtoon.

PTY:n Kari Luoto arvioi, että kaupan myyntiä kiihdyttää suhteellisen vahvana säilynyt kuluttajien luottamus. Ostovoimassa ei niin suurta muutosta ole ollut, työmarkkinoilla neuvotellaan yhä tulevien vuosien palkankorotuksista. Työllisyyskehitys on pitänyt pintansa, eikä yrityksissä ole nähty suurempaa yt-neuvottelujen aaltoa, joka rapauttaisi kuluttajien luottamusta.

Niin ikään Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi marraskuussa kuusi prosenttia edellisvuodesta ja liikevaihdon arvoksi kirjattiin 636,1 miljoonaa euroa.

Liikevaihto kasvoi marraskuussa elintarvikkeiden sekä kodin- ja vapaa-ajan tuoteryhmissä molemmissa 6,0 prosenttia. Myös pukeutumisen tuoteryhmän liikevaihto kasvoi samaan aikaan 6,4 prosenttia. Kaikkiaan käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto kasvoi 6,1 prosenttia vuoden 2018 marraskuuhun verrattuna.

Luodon mukaan kehitys vahvistaa sitä, että tavaratalojen käyttötavarakaupassa on päästy kasvu-uralle useita vuosia jatkuneen vähentymisen jälkeen.

PTY:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjut ovat: K-Citymarket, Prisma, Sokos, Tokmanni ja Minimani. Lisäksi mukana tilastossa on Stockmann.

Suomen talouskasvu on kuluvana vuotena nojannut pitkälti kotimaiseen kulutukseen.

PTY:n Kari Luoto vetoaakin MT:n haastattelussa siihen, etteivät poliittiset päättäjät ensi kevään budjettiriihessä puuttuisi kuluttajia koskettaviin veroihin, välillisiin tai välittömiin.

"Se näkyisi käyttötavarakaupassa ja kotitalouksien ostovoimassa", Luoto pelkää.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten foodservice-tukkukaupan liikevaihdon arvoksi kirjattiin marraskuussa 203,6 miljoonaa euroa, mikä oli 5,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat marraskuussa 1,5 prosenttia vuoden 2018 marraskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 1,1 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat puolestaan 4,8 prosenttia. Alkoholiveroa korotettiin kahdesti sekä vuosina 2018 että 2019.

Käyttötavaroiden hinnat sen sijaan laskivat 0,5 prosenttia edellisvuoden marraskuuhun verrattuna. Inflaatio oli marraskuussa 0,7 prosenttia. Lokakuussa inflaatio oli myös 0,7 prosenttia.

Lue lisää