Fazer kasvatti liikevaihtoaan 1,1 miljardiin euroon – myymäläleipomot ja makeiset myivät hyvin - Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Talous

Fazer kasvatti liikevaihtoaan 1,1 miljardiin euroon – myymäläleipomot ja makeiset myivät hyvin

"Mielenkiintoisia kasvumahdollisuuksia" näkyy maidottomissa tuotteissa.
Juho Leskinen
Fazerin tehtaita Vantaan Vaaralassa. Siellä sijaitsevassa Fazer Experience -vierailukeskuksessa kävi vuoden 2019 aikana ennätykselliset yli 230 000 ihmistä.

Elintarvikekonserni Fazer kasvatti vuonna 2019 liikevaihtoaan 70 miljoonalla eurolla ja 7 prosentilla 1 097 euroon eli 1,1 miljardiin.

Liikevoitto pieneni kuudella miljoonalla 49,1 miljoonaan euroon. Supistumisen syiksi mainitaan uudelleenjärjestelykulut ja yritysostot. Fazer alkoi rakentaa ksylitolitehdasta, kaksinkertaisti kauramyllyjen kapasiteetin ja osti Kaslinkin.

Tämän vuoden Fazer osti gluteenittomaan leivontaan erikoistuneen Vuohelan Herkun.

Fazer painottaa tiedotteessa keskittyvänsä kuluttajaliiketoimintaan ja vahvistavansa asemaansa johtavana kuluttajatuotebrändinä Suomessa ja myös Pohjois-Euroopassa ja muilla markkinoilla. Rahaa tähän saatiin myymällä Fazer Food Services Compass Groupille, konsernijohtaja Christoph Vitzthum kertoo.

"Olemme elämyksiin keskittyvä yritys, jonka tavoitteita ja toimintaa tukee konsernilaajuinen vastuullisuusohjelma. Fazer on sitoutunut jatkamaan sellaisten kestävien ruokaratkaisujen kehittämistä, jotka hyödyttävät sekä ihmisiä että planeettaamme."

Vuoteen 2030 mennessä yhtiö aikoo puolittaa päästönsä ja ruokahävikkinsä sekä lisätä kasvipohjaisia raaka-aineita.

Vitzthum kuvaa päätyneen vuoden markkinatilannetta haastavaksi.

Leipomoissa kilpailu oli tiedotteen mukaan "ankaraa" erityisesti Ruotsissa ja Venäjällä. Suomen ja Baltian maiden liiketoiminta kehittyi kuitenkin positiivisesti, Fazer kasvatti markkinaosuuttaan Suomessa ja Latviassa.

Artesaanileipä säilytti suosionsa, ja Fazer Leipomot investoi myymäläleipomoiden ja paistopisteiden artesaanileivontaan. Suomessa avattiin 21 uutta myymäläleipomoa, ja konseptia laajennettiin Baltian maihin. Tuoreiden, valmiiksi pakattujen leipien kategoriassa Fazer Street Food -uutuudet, hapanjuuri- ja kauratuotteet saivat markkinoilla hyvän vastaanoton.

Fazer Leipomoiden liikevaihto kasvoi 2 prosenttia eli 33 miljoonaa euroa 565 miljoonaan euroon.

Fazer Makeisten liikevaihto kasvoi 6 prosenttia ja 20 miljoonaa euroa 353 miljoonaan euroon. Suklaapatukoiden, makeispussien ja suklaalevyjen myyntiä kirittivät uutuudet ja markkinointikampanjat. Markkinaosuus kasvoi Suomessa ja esimerkiksi Tanskassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Myös laajentunut verkkokauppaa veti hyvin.

Fazer Lifestyle Foods eli elämäntaparuoka tarjoaa tiedotteen mukaan "mielenkiintoisia kasvumahdollisuuksia". Näitä ovat maidottomat tuotteet kuten Fazer Yosa ja Kaslink.

Vuoden lopussa Fazer-konsernissa oli 8 805 työntekijää jatkuvissa toiminnoissa ja 6 958 työntekijää lopetetuissa toiminnoissa. Toimintaa on yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan.

Lue lisää

Ilmasta valmistetulle proteiinille elintarvikehyväksyntä ensi vuoden alussa? Tehdasinvestointiin 15 miljoonaa euroa – suurin sijoittaja kotimainen ruoka-alan peluri

Fazer lopettaa Maire-perusmaidon valmistuksen – ei vaikutusta sopimustuotantoon

Fazer laajentaa Korian tehdasta – lisää tuotantolinjoja kauratuotteille, maitotuotteiden valikoimaa karsitaan

Kaurasta tehdään nyt maidotonta suklaata – Fazer kehittää myös kauraksylitolilla makeutettua suklaata