Evira ratsaa Lidlin myymälät - Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Talous

Evira ratsaa Lidlin myymälät

Pontimena Eviran tutkinnalle on MT:n uutinen Suomen lipun kirjavasta käytöstä Lidlissä. Eviran mukaan lippusymboli ulkomaisen lihan vieressä johtaa kuluttajia harhaan.
Jarkko Sirkiä
Lidl on kehittänyt markkinointiinsa oman Suomi Finland -symbolin. Se vauhdittaa myös Suomessa pakatun turskan myyntiä.

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira aikoo tarkastaa Lidlin myymälöiden markkinoinnin.

Pontimena Elintarviketurvallisuusviraston tutkinnalle on MT:n uutinen (MT 27.4.) Suomi Finland -lippusymbolin kirjavasta käytöstä Lidlissä. Kauppaketju on tuonut esiin valikoimansa kotimaisuutta voimakkaasti markkinoinnissaan viime viikkoina.

Lidl on jo siivonnut pois omia Suomi Finland -symboleitaan muun muassa ulkomaisen tuorelihan hintatietojen vierestä.

Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio tarttui heti asiaan, kun MT kertoi havainneensa lippusymbolia muun muassa saksalaisen naudanlihan hintakyltin molemmin puolin vantaalaisessa myymälässä.

"Keskustelumme jälkeen otin saman tien yhteyttä eteenpäin ja sanoin, että asia pitää korjata. Asiaa käytiin myös johtoryhmässä läpi", Hansio kertoo.

Nyt Evirakin on päättänyt selvittää asiaa tarkemmin ja yhdessä kunnan viranomaisten kanssa varmistaa, että markkinointi on korjattu Lidlin myymälöissä riittävällä tavalla.

Eviran ylitarkastajan Sari Sippolan mukaan on hyvä, että Lidl lupasi jo heti MT:n jutun jälkeen korjata mainontaansa.

"Luin lehden artikkelin tarkkaan ja sain sen mielikuvan, että Lidl on tarttunut asiaan. Ajattelin käydä myös itse paikallisessa Lidlissä katsomassa, miten siellä ovat asiat."

Sippolan mukaan Lidlin on syytä tehostaa tarkkaavaisuutta, että kotimaisuutta korostetaan niissä tuotteissa, missä sitä on mahdollista korostaa.

Joka tapauksessa Suomi Finland -symbolin käyttö esimerkiksi saksalaista alkuperää olevan tuorelihan kohdalla on virhe.

"Tuollaisessa esillepanossa Suomen lippu johtaa kuluttajaa harhaan", Sippola sanoo.

Lisää 4.5. Maaseudun Tulevaisuudessa

Lue myös:

Lidl laskee kotimaiseksi myös Virossa tehdyn leivän

Lidl uskoo Kekkosen voimaan, Suomen lippua myös väärissä paikoissa.

Kommentti: Riitta Ryynänen: Lidl oli aiemmin kuin pornolehti – ostoksia hävettiin ja piiloteltiin.

Lidl on siivonnut höveliä Suomi-lipun käyttöään

Mistä ruoka on todella kotoisin? Selkeitä merkintöjä kaivataan.

Miksi Lidl ei perusta Liiteri-ketjua pieniin kyliin?

Lidl – puolesta ja vastaan

Nämä lähikaupat myydään pois – osa voi muuttua Lidliksi

Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen: Suomalaisuus ei yksin riitä markkinoilla

Lue lisää

KKV: Mainostajalla on huolellisuusvelvoite

Ruokaviraston ylitarkastaja: Hyvää Suomesta -merkin virheellinen käyttö on vakava asia – "Toimijalta edellytetään huolellisuutta"

Ruokatieto käsitteli Lidlin kanssa virheellisen Hyvää Suomesta -merkin käytön jo perjantaina — "Tilanne ei aiheuta seuraamuksia"

Lidliltä uusi pohjanoteeraus: Tällä kertaa markkinoi saksalaista makkaraa Hyvää Suomesta -merkin kanssa — "Pahoittelemme tapahtunutta"