Talous

K-ryhmä on kerännyt tietoja asiakkaiden ostoista jo vuosia

Keskon pääjohtajan Mikko Helanderin tietoon ei ole tullut, että heidän menettelystään olisi aiheutunut valituksia tietosuojasta.
Riitta Ryynänen
K-kauppa suuntaa palveluaan yhä enemmän digitaaliseksi. Mobiilisovelluksen lataavat asiakkaat saavat ruokavinkkejä ja tarjouksia kännykkäänsä sitä kohdennetummin mitä laajemmin he luovuttavat ostostietojaan kaupan käyttöön.

K-ryhmä on kerännyt tietoa asiakkaidensa ostoista Plussa-korttien avulla jo vuodesta 2012 lähtien. Tätä nykyä kortti on 3,6 miljoonalla suomalaisella.

Toisin kuin S-ryhmän juuri julkistamassa tiedonkeruusysteemissä, Plussa-kortin haltija voi määritellä yksityiskohtaisemmin, miten paljon hän antaa ostostietoja kaupan haltuun eli pelkästään ostosten loppusummasta aina yksittäisiin tuotteisiin asti.

Keskon pääjohtajan Mikko Helanderin tietoon ei ole tullut, että heidän menettelystään olisi aiheutunut valituksia tietosuojasta tietosuojavaltuutetulle. Nyt alle prosentti Plussa-kortin haltijoista on kieltänyt yksityiskohtaisimman, tuotetasoisen tiedon keräämisen.

Kesko uudistaa lokakuussa Plussa-järjestelmänsä: ostoista kertyneet arvosetelit jäävät historiaan ja pisteet siirtyvät digitaaliselle Plussa-tilille. Ostoista kertynyt rahasumma näkyy, kun Plussa-kortti luetaan kaupan maksupäätteessä.

Mitä enemmän asiakas keskittää hankintojaan K-ryhmään ja luovuttaa tietojaan ostoistaan, sitä enemmän hän saa siltä henkilökohtaisia vinkkejä ja tarjouksia.

Kesko suuntaa palveluaan yhä enemmän mobiiliin. Jo nyt sen ruokasovelluksen on ladannut 300 000 käyttäjää.

Lue myös:

Tietosuojavaltuutettu ottaa S-ryhmän asiakastiedonkeruun syyniin.

S-ryhmä kerää tarkkaa tietoa ostoskäyttäytymisestä syyskuusta lähtien.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

S-ryhmä avasi Tallinnaan Viron suurimman hypermarketin – suurmyymälästä tulee malli 400 supermarketin uudistukselle Suomessa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää Keskon ja Heinon Tukun välisen yrityskaupan kieltämistä – Kesko vie markkinaoikeuteen

Taavi Heikkilä: ”S-ryhmän kasvulla ei ole rajoja”