Talous

Kysely paljastaa: Näistä asioista suomalainen unelmoi

Talous 06.07.2016

Unelmien toteuttamiseen riittää usein alle 10 000 euroa.


Jaana Kankaanpää
Suomalaisten unelmien toteuttaminen ei vaadi tutkimuksen mukaan suuria summia.

Suomalaiset nimeävät suurimmaksi unelmakseen rahan ja omaisuuden. OP:n teettämässä kyselytutkimuksessa ne nimesi tärkeimmäksi haaveekseen 16 prosenttia suomalaisista.

Rahan ja omaisuuden jälkeen suomalaisten seuraavaksi suurimpia haaveita ovat rakkaus ja terveys. Rakkautta ja ihmissuhteita piti tutkimuksen mukaan suurimpana haaveenaan 14 prosenttia suomalaisista, samoin omaa terveyttä ja hyvinvointia.

"Suomalaiset haaveilevat rahasta ensisijassa sen tuoman huolettomuuden, vapauden ja taloudellisen riippumattomuuden vuoksi. Ihanteena nähdään tilanne, jossa monenlainen "nipin napin" -sinnittely vähenee, ja murheet kevenevät", sanoo OP:n kuluttajaekonomisti Maarit Lindström tiedotteessa.

"Rahan ja omaisuuden koetaan vain harvoin itsessään tuovan onnea. Omaisuuden ja varallisuuden näyttämisen tarve ei ole suomalaisille tärkeää. Useimmille meistä raha merkitsee ennen kaikkea realistista mahdollisuutta toteuttaa omat unelmat", Lindström jatkaa.

Suomalaisten unelmien toteuttaminen ei vaadi kyselyn perusteella suuria summia. Useammalle kuin joka viidennelle suurimman unelman toteuttaminen ei vaatisi rahaa lainkaan.

Kahdelle viidestä suurimman unelman toteuttamiseen riittäisi alle 10 000 euroa. Miehet näyttävät unelmoivan naisia kalliimmin. Naisista 47 prosenttia arvioi unelman toteutuvan joko kokonaan ilman rahaa tai alle kymppitonnilla, miehistä näin arvioi vain 36 prosenttia.

Naiset unelmoivat selkeästi miehiä enemmän lomailusta, terveydestä ja rakkaudesta, perheestä ja lapsista, puutarhanhoidosta ja lemmikkieläimistä. Miehet taas unelmoivat naisia enemmän auton ostosta.

Tärkeimmäksi esteeksi unelmien tiellä kyselyssä mainittiin raha. 46 prosenttia vastaajista mainitsi suurimmaksi unelmien toteuttamisen esteeksi rahan puutteen.

Suomalaisten unelmia selvittävän tutkimuksen toteutti OP:lle Sanoma Media Finland Oy. Tutkimukseen vastasi 1200 18–69-vuotiasta suomalaista. Tiedot kerättiin Sanoman Suomitutka-paneelissa 19.–23.5.2016, ja aineisto painotettiin koko väestöä edustavaksi.

Aiheeseen liittyvät artikkelit