Talous

Lähi-Tapiola tutki: Maaseudulla sattuvat vakavimmat liikennevahingot

Talous 28.12.2016

Liikennevahinkojen määrässä ja vakavuudessa on selviä alueellisia eroja.


Kari Salonen
Pelastuslaitos harjoitteli toimimista onnettomuustilanteessa Ilmajoen maatalousoppilaitoksen pihassa 15.12.2015. Kuvassa irrotetaan uhria ruhjoutuneesta autosta.

Pääkaupunkiseudulla autoja on eniten ja liikennevahinkojakin sattuu eniten. Maaseudulla vahinkoja sattuu määrällisesti vähemmän.

Siitä huolimatta maaseudulle maksetaan eniten vakuutuskorvauksia vakavista liikennevahingoista. Maaseudun liikennevahingot johtavat myös useammin henkilövahinkoon.

Ero käy ilmi selvityksestä, jonka Lähi-Tapiola on tehnyt omista ja Liikennevakuutuskeskuksen keräämistä tiedoista.

Liikennevahinkojen määrässä ja vakavuudessa onkin selvityksen mukaan selviä alueellisia eroja.

Yksi alueellisia eroja selittävä tekijä on auton erilaiset käyttötarpeet maaseudulla ja kaupungeissa.

Kaupunkien liikennevahingoista suuri osa on peltikolareita ja parkkipaikkavahinkoja, joissa henkilövahingoilta säästytään.

Maaseudulla välimatkat ovat pidempiä ja autoa käytetään pidempään maantieajoon. Nopeudet ovat suurempia, kolarit usein sattuessaan tuhoisampia ja johtavat useammin henkilövahinkoon.

Liikennevakuutus korvaa, jos ihmisiä loukkaantuu liikenteessä. Siitä maksetaan myös syyttömän osapuolen omaisuusvahingot.

Liikennevakuutus on pakollinen kaikille liikenteeseen käytettäville ajoneuvoille. Moni pitää sitä pakkopullana, sanoo yksikönjohtaja Tapani Alaviiri Lähi-Tapiola Vahinkovakuutuksesta.

"Vahinkotilastoja ajatellen kannattaa muistaa, että siitä korvataan ne kaikkein vakavimmat vahingot, kuten henkilöiden vammautumiset ja niistä johtuvat eläkkeet. Vammautumisesta seuraavia korvauksia saatetaan maksaa kymmeniä vuosia. Tiedämme, että enimmillään korvauksia on maksettu jopa 80 vuotta."

Vuosina 2011–2015 liikennevakuutuksista maksettiin keskimäärin 12 000 euroa henkilökorvauksia. Se on Lähi-Tapiolan mukaan "erittäin korkea summa".

Keskikorvaus sisältää muun muassa kolareissa vammautuneiden varaukset tuleviin korvauksiin ja muun muassa eläkkeisiin.

Läpi käymiensä tilastojen pohjalta Lähi-Tapiolassa arvioidaan, että liikennevahingoissa vahinkoalttiuteen vaikuttaa pääsääntöisesti enemmän kuljettaja itse kuin esimerkiksi ajoneuvo.

Iän tuoma ajokokemus yleensä näkyy tilastoissa vahinkojen vähenemisenä. 18-vuotiailla vahinkojen todennäköisyys on jopa viisinkertainen keski-ikäisiin kuljettajiin nähden.

Siksi kuljettajan ikä vaikuttaa muun muassa vakuutuksen hinnoitteluun.

"Nuoret kuljettajat joutuvat usein maksamaan liikennevakuutuksistaan enemmän juuri siksi, että vahinkotiheys on niin suuri."

Kannustaakseen nuoria kuljettajia turvallisempaan ajotapaan Lähi-Tapiola on uudistanut liikennevakuutustaan niin, että se huomio myös nuorten henkilökohtaisen vahinkohistorian.

Ilman vahinkoja selvinnyt kuljettaja voi saada uuteen vakuutukseensa heti 30 prosentin bonuksen.

Lue myös:

Useita rattijuoppoja poliisin haaviin joulupyhinä

Voitko sinä olla yksi kahdeksasta henkiinjääneestä?

Aiheeseen liittyvät artikkelit