Lidl uskoo Kekkosen voimaan, Suomen lippua myös väärissä paikoissa - Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Talous

Lidl uskoo Kekkosen voimaan, Suomen lippua myös väärissä paikoissa

Saksalaisketju korostaa suomalaisia tuotteita hauskalla kampanjalla. Myymälöissä Suomen lippua käytetään sielläkin, minne se ei kuulu.
Jarkko Sirkiä
Lidlin mainoskampanja on näkynyt viime viikkoina niin myymälöissä kuin kaduillakin.

Saksalaista alkuperää oleva Lidl on ottanut markkinointinsa keulakuviksi suomalaiset legendat: piirros-Kekkosen, Mannerheimin ja vaka vanha Väinämöisen.

Ketjun kotimaisia tuotteita korostava kampanja näkyy Lidlin myymälöissä myös Suomen lippua kuvaavina symboleina. Vieressä on teksti "Suomi Finland. Ilo palvella".

MT:n tsekkausisku pariin Lidlin myymälään osoittaa, että kampanjainnostuksessa kotimaisuutta on ripustettu sinnekin, minne se ei kuuluisi.

Pihvi Saksasta, lohi Norjasta

Suomi Finland lukee muun muassa Bergmann-naudan hintakyltin molemmin puolin liha-altaan yläpuolella.

Lehtipihvipaketin kääntöpuolen tuotetiedoista käy ilmi, että nauta on alkuperältään Saksasta.

Kun Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio kuulee esimerkistä, hän pahoittelee ja myöntää, että väärin on toimittu. Hän myös lupaa, että mainonta myymälöissä tarkistetaan, jottei vastaavaan hämäävyyteen enää törmäisi.

Näkyvien Suomi-symbolien takia kuluttaja voi kiireissään mieltää, että hän nappaa niiden alta kotimaista lihaa. Tosiasiassa tämän lehtipihvin ainoa yhteys "Finlandian iloiseen palveluun" on se, että myymälä sattuu sijaitsemaan Suomessa.

Myös Isokarin kalatuotteiden yläpuolella on hintalappujen vieressä Suomen lipun ohella samainen teksti. Tuotteet on kyllä tehty Suomessa, ja friteeratut muikut ovat Kainuusta. Monista muista Isokarin pakkauksista käy ilmi, että lohen viljelymaa on Norja ja turska on uiskennellut Atlantilla.

Broileri täysin kotimaista

Lidlin Hansio kertoo, että meneillään oleva kampanja haluaa päivittää kuluttajien tietoisuutta ketjun valikoiman kotimaisuusasteesta. Kotimaisia valmisteita on Lidlissä enemmän mitä tutkimusten mukaan suomalaiset kuluttajat tapaavat ajatella.

"Fakta on, että tuotteistamme yli 50 pinnaa on valmistettu Suomessa ja määrä on kasvamassa", Hansio sanoo.

Myymälän valikoimaa syynätessä voi havaita, että kotimaisuuspuheille onkin katetta. Esimerkiksi broileri ja kananmunat ovat täysin suomalaista tuotantoa. Kotimaista sianlihaa on tuoteryhmän liikevaihdosta yli 80 prosenttia.

Naudan kotimaisuusaste on paljon kehnompi. Nauta on valtaosaltaan tuontitavaraa, kuten lammaskin.

Myös paistopisteiden leipä on lähes täysin raakapakasteena Suomeen rahdattu ja myymälän uunissa pyöräytetty.

Hansion mukaan Lidlillä on kiinnostusta laajentaa ja kehittää muun muassa kotimaisten järvikalojen sekä kasvisten myyntiä.

Suomalaisten kasvisten osuus on hänen mukaansa tuoteryhmän liikevaihdosta hieman yli puolet, kesällä se nousee noin 60 prosenttiin.

Lue myös:

Kommentti: Riitta Ryynänen: Lidl oli aiemmin kuin pornolehti – ostoksia hävettiin ja piiloteltiin.

Mistä ruoka on todella kotoisin? Selkeitä merkintöjä kaivataan.

Miksi Lidl ei perusta Liiteri-ketjua pieniin kyliin?

Lidl – puolesta ja vastaan

Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen: Suomalaisuus ei yksin riitä markkinoilla

Nämä lähikaupat myydään pois – osa voi muuttua Lidliksi

Lisää keskiviikon 27.4. Maaseudun Tulevaisuudessa.
Lue lisää

Markkinakatsaus: Koronarajoitusten purku nostaa ruuan hintoja maailmalla – Kuivuus hermostuttaa viljamarkkinoilla

Punkin purema voi aiheuttaa liha-allergian – harvinaista sairautta ei osata aina tunnistaa, joten diagnoosin saanti voi kestää vuosia

S-ryhmä julkaisi myyntilukunsa: Ruokakaupan vahva kasvu jatkuu, ABC-ketjun myynti nousussa rajoitusten purkamisen avittama

Tutkijat selvittivät ruuan toimitusketjujen selviämistä koronakriisissä: Ennustemallit ja historiaan pohjaavat toimintatavat menettivät merkityksensä, sen sijaan siirryttiin päivittäiseen suunnitteluun ja yhteydenpitoon