Talous

"Maakuntien elämä ja uutiset kiinnostavat"

Talous 01.03.2017

Maaseudun Tulevaisuus kasvatti lukijamääräänsä ainoana suurimmista painetuista sanomalehdistä. Päätoimittaja Jouni Kemppainen arvioi maakuntien näkökulman ja kiinnostavan yhä laajempaa joukkoa.


Kari Salonen
Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen iloitsee lehden lukijamäärän kasvusta ja lupaa lehden jatkavan samalla linjalla.
Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen iloitsee lehden lukijamäärän kasvusta ja lupaa lehden jatkavan samalla linjalla.
Kari Salonen

"Maaseudun Tulevaisuus näkee maakuntien merkityksen, ja lukijakuntamme on kiinnostunut maakuntien elämästä ja taloudesta", arvioi Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen Kansallisen Mediatutkimuksen KMT 2016 lukijamäärän mittausta.

Lukijamääriltään suurimmista painetuista sanomalehdistä vain Maaseudun Tulevaisuus kasvatti lukijoitaan. MT:n lukijamäärä kasvoi tuhannella.

Maaseudun Tulevaisuutta luki 332 000 henkilöä, ja se oli toiseksi luetuin painettu sanomalehti Helsingin Sanomien jälkeen. Iltapäivälehdet ovat omassa luokassaan, ja verkko mukaan lukien ne ovat kokonaistavoittavuudessaan maan luetuimmat mediat. Kokonaistavoittavuudeltaan maan suurin oli Ilta-Sanomat 2,17 miljoonalla lukijalla.

Päätoimittaja Kemppainen uskoo eritoten MT:n valtakunnallisuuden kannattavan lukijamäärän kasvattamisessa. MT:lla on kuusi vakituista aluetoimittajaa ja lehden seuranta-alue kattaa maantieteellisesti koko Suomen. Brysselissä MT:llä on ollut oma kirjeenvaihtaja jo ennen Suomen EU-jäsenyyttä.

Maaseudulla on viehätysvoimaa myös kaupunkilaisten keskuudessa.

"Seuraamme asioita maakuntien näkökulmasta, ja tässä eroamme esimerkiksi Helsingin Sanomista, joka seuraa uutisia Helsingin ja metropolialueen näkövinkkelistä", Kemppainen vertaa.

Helsingin Sanomat on pystynyt osin korvaamaan painetun lehden lukijamäärän pudotustaan näköislehden tilaajilla ja lukijoilla. HS:n lukijamäärä putosi vuodesta 2015 viidellä prosentilla 621 000 lukijaan. Suuremmista maakuntalehdistä Keskisuomalainen kasvatti printtilukijamääräänsä 2 000:lla 117 000:een.

Maaseudun Tulevaisuutta kustantaa MTK:n omistama Viestilehdet Oy. Viestilehtien kaikki neljä KMT-mittaukseen osallistuvaa lehteä kasvatti lukijamääräänsä edellisestä mittauksesta. MT:n kuukausiliitteen Kantrin lukijamäärä kasvoi edellisvuoden mittauksesta 9 000 lukijalla 245 000 lukijaan – ja on suurempi kuin koskaan. Kantri täyttää tänä vuonna 10 vuotta.

"Kantrin tehtävänä on aikoinaan ollut tavoittaa uusia lukijoita ja siinä se on onnistunut", arvioi Kantrin tuottaja Mia Palokallio.

MT:n kokonaistavoittavuus verkon näköislehti mukaan luettuna oli 389 000 lukijaa. Mt.fi:n eri verkkokävijöiden määrät ovat nousseet kahdessa vuodessa 60 000:sta 150 000 kävijään viikossa.

Tammikuussa Maaseudun Tulevaisuus alkoi julkaista verkossa viikoittaista Metsäuutiskirjettä, jonka tilaajamäärät ovat nopeassa kasvussa. Maksuttomaan metsäuutiskirjeeseen on koottu toimituksessa viikon aikana tehdyt metsää, puunkäyttöä ja metsätaloutta käsittelevät uutiset.

Verkon lukujuttu syntyy Kemppaisen kokemuksen mukaan myös asiapitoisesta substanssijutusta. Varma klikki-imuri syntyy kuitenkin jutusta, jossa viranomaisten kohtuuttomuus kohtaa maaseudun yritteliäisyyden. Niinpä yksi viime vuoden verkkohiteistä syntyi esimerkiksi uutisesta, jossa ely-keskus uhkasi kylätien ylläpitäjää sakolla, kun tie oli väärin sorastettu.

KMT 2016

Aiheeseen liittyvät artikkelit