Talous

Tulli peri verkkokauppaviinasta kahden miljoonan verot

Talous 30.12.2016

Maksamatta jääneet verot aiheuttavat vahinkoa valtiolle ja vääristävät kilpailua, tulli muistuttaa.


Jaana Kankaanpää
Alkoholin etämyynti on lisääntynyt verkkokaupassa.

Tullilla on meneillään harmaan talouden vastainen strategia vuosille 2016–2020, ja se on jo tuottanut tulosta.

Päättyvänä vuonna tulli kertoo toteuttaneensa tehostettua alkoholin etämyyjien valvontaa, ja perineensä alkoholijuomien etämyyjiltä jälkiverotuksena valmisteveroja veronkorotuksineen ja -lisäyksineen lähes kaksi miljoonaa euroa.

Veroharkinta on vielä kesken useiden etämyyjien osalta. Tämän lisäksi verohallinto kantaa jälkiverotuksena kaukomyynnin arvonlisäverot.

Alkoholin etämyynti on lisääntynyt verkkokaupassa, ja tulli kertoo tutkineensa vuonna 2016 suurimpia etämyyjiä. Tutkittavat tapaukset ovat koskeneet Virossa toimivia yrityksiä, joilla on ollut alkoholin myyntiin tarkoitetut suomenkieliset verkkosivut.

Yrityksillä ei ole ollut veroedustajaa Suomessa, eikä valmisteveroja tai maahantuonnin ALV:tä ole maksettu Suomeen.

Tullin mukaan kuluttajan voi olla vaikea havaita, että myynnissä olevien tuotteiden halvempi hinta johtuu siitä, ettei yritys maksa veroja. Maksamatta jääneet verot aiheuttavat vahinkoa valtiontaloudelle sekä vääristävät yritysten välistä kilpailua ja vaikeuttavat näin rehellisten veroja maksavien yritysten toimintaa, tulli muistuttaa.

Tulli kertoo saavuttaneensa harmaan talouden torjunnallaan suoraa ja epäsuoraa vaikuttavuutta kaikkiaan lähes 80 miljoonan euroa vuonna 2016.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT