Talous

Tutkimus: Biopolttoaineet nostavat ruuan hintaa

Talous 20.09.2017 Bryssel

Ruokapohjaisten tuotteiden käyttö biopolttoaineeksi maksaisi kuluttajille 19 miljardia dollaria 2030, kertovat ympäristöjärjestöt. Elintarviketeollisuus ei vahvista väitettä.


Markku Vuorikari
Maailmalla käytetyimpien biopolttoaineiden, kuten etanolin ja biodieselin, raaka-aineita ovat maissi, soija, sokeriruoko auringonkukansiemenet, puuhake, selluloosa ja öljypalmu.

EU:n ympäristöjärjestöjen tilaamassa tuoreessa tutkimuksessa viljan ja ruokaöljyn käyttö biopolttoaineeksi nostaa ruuan hintaa Euroopassa.

"Kun käyttää ruokaa autoihin, kysyntä kasvaa, ja siten myös hinta", asiantuntija Jori Sihvonen Transport and Environment -ympäristöjärjestöstä kertoo.

Tutkimus liittyy EU:ssa valmisteilla olevaan uusiutuvan energian direktiiviin, josta komissio on antanut esityksensä.

Nykyisessä direktiivissä tavoite on kattaa 10 prosenttia liikenteen käyttämästä polttoaineesta uusiutuvilla energiamuodoilla vuoteen 2020 mennessä. Seitsemän prosenttia liikenteen koko energiankulutuksesta saa tuottaa viljelyskasvipohjaisilla, ensimmäisen sukupolven tuotteilla.

Loput tehdään toisen sukupolven tuotteista, kuten jätteistä ja tähteistä.

Uusi uusiutuvan energian direktiivi on nyt parlamentin käsittelyssä. Komission esityksessä ruokapohjaisten polttoaineiden maksimimäärä liikenteen energiankulutuksesta laskisi seitsemästä 3,8 prosenttiin vuoden 2020 jälkeen.

Jos seitsemän prosentin tavoite toteutuisi, sen hintavaikutus Euroopan kuluttajille olisi ympäristöjärjestön tilaaman tutkimuksen mukaan 19 miljardia Yhdysvaltain dollaria vuonna 2030. Jos ruokapohjaisista polttoaineista päästäisiin kokonaan eroon, ruokaöljyjen hinta laskisi jopa kahdeksan prosenttia, tutkimus kertoo.

Sihvosen mukaan vaikutukset ruokaöljyn hintaan ovat suuremmat kuin viljan hintaan.

"Euroopassa kaikesta ruokaöljystä käytetään biopolttoaineisiin noin 50 prosenttia ja viljasta vain pari prosenttia."

Etanoliteollisuus on kiistänyt väitteen ruuan hinnan noususta. Myöskään YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö ei ole vahvistanut väitettä todeksi.

Euroopan uusiutuvan energian järjestön mukaan kansainväliset ruokahinnat ovat laskeneet, vaikka biopolttoainetuotanto onkin kasvanut.

Öljy- ja biopolttoainealan johtaja Helena Vänskä kertoo, että EU:lla on tarkka lainsäädäntö, joka kieltää ruokapohjaisten raaka-aineiden käytön polttoaineeksi uusissa laitoksissa.

EU:ssa polttoaineiden pitää läpäistä tietyt kestävyyskriteerit.

"Tällä lainsäädännöllä ohjataan investointeja kestävämpiin biopolttoaineisiin", Vänskä valaisee.

Suomessa valmistettavat biodiesel ja -etanoli ovat jäte- ja tähdepohjaisia toisen sukupolven biopolttoaineita. Keski-Euroopassa osa biodieselistä valmistetaan Vänskän mukaan edelleen rasvoilla.

"Jotkut vanhat tehtaat ovat investointiuudistuksista huolimatta vielä toiminnassa."

EU:n ympäristöjärjestöjen mukaan ruokapohjaisia biopolttoaineita ei tulisi tukea ollenkaan.

Transport and Environment -järjestö korostaa, että ruokapohjaisten polttoaineiden käytön ilmasto- ja hintavaikutus on pakkasen puolella.

"Erityisesti ruokaöljyillä on korkeat maankäytön muutoksen päästöt", Sihvonen sanoo.

Polttoaineet tulisikin korvata edistyneimmillä polttoaineilla, jotka eivät kilpaile ruokaviljojen kanssa sekä tukea liikenteen sähköistämistä.

"On järjetöntä tukea uusiutuvan energian muotoa, joka ei vähennä päästöjä."

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT