Talous

Valio myi hapatteensa tanskalaisille

Talous 13.09.2016

Gefilus-brändi pysyy Valion omistuksessa.


Markku Vuorikari
Gefilus-tuotemerkillä myydään lukuisia LGG-bakteeria sisältäviä tuotteita.

Valio myy hapateliiketoimintansa ja Vantaalla sijaitsevan hapatetuotantolaitoksensa maailman johtavalle hapatteiden ja entsyymien valmistajalle, tanskalaiselle Chr. Hansenille.

Chr. Hansen on vuonna 1874 perustettu tanskalainen yritys, joka työllistää noin 2 500 henkilöä 30 maassa.

Kaupan mukana uudelle omistajalle siirtyy Vantaan Tikkurilassa sijaitsevan hapatetuotantolaitoksen 17 työntekijää.

Kauppaan kuuluu myös Valion LGG-tavaramerkki. Kaupan jälkeenkin Valio jatkaa LGG-maitohappobakteerin tutkimusta yhteistyössä Chr. Hansenin kanssa.

Sen sijaan Valion omistukseen jää Gefilus-brändi, sillä myytävät tuotteet ja teknologiaosaamisen kaupallistaminen.

Gefilus-tuotteiden valmistus pysyy Suomessa. Jatkossa Valio joutuu ostamaan Gefilus-tuotteiden sisältämät maitohappobakteerit Chr. Hansenilta.

Yhtiön mukaan hapateliiketoiminnan myynti tukee sen strategian toteuttamista.

Valion meijerit ostavat jo nyt suurimman osan tarvitsemistaan hapatteista niihin erikoistuneilta yrityksiltä. Juuri mikään meijeriyritys ei enää itse valmista käyttämiään hapatteita.

"Saamme 73 miljoonan euron kauppasummalla lisää resursseja keskittyä vahvasti omaan ydinliiketoimintaamme, muun muassa Riihimäen välipalatehtaan investointiin ja uusien tuoteinnovaatioiden kehittämiseen", perustelee Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme yhtiön tiedotteessa.

Nyt myyty hapatetehdas on valmistanut LGG-maitohappobakteerin lisäksi viili- ja juustohapatteita.

Tuotannosta noin 60 prosenttia on mennyt vientiin. LGG-maitohappobakteeria on lisensioitu globaalisti elintarvike- ja lääkeyritysten käyttöön.

Kaupan yhteydessä myös lisensointisopimukset siirtyvät uudelle omistajalle.

Valion hallituksen puheenjohtajan Vesa Kauniston mukaan kauppa ei suoraan paranna Valion tilityskykyä omistajaosuuskunnille ja sitä kautta maitotilayrittäjille. Siihen vaikuttavat eniten liikevaihdon ja maitotuoton kehittyminen eli tuotteiden kysyntä Suomessa, teollisuustuotteiden maailmanmarkkinahinnat ja yhtiön omat kustannukset.

"Kehitämme tehokasta tuotantoa, jolla vastaamme kilpailukykyisesti nykyiseen ja tulevaisuuden kysyntään sekä Suomessa että kansainvälisesti. Hapateliiketoiminnan myynti tukee tätä strategiaa."

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT