MT Jättinumero: MT.FI-sivuston kaikki artikkelit saatavilla 30.10.-1.11. ilman lukurajoituksia
Talous

Yksityistielaki muuttuu – kustannukset nousevat roimasti

Kustannukset nousevat, jollei liikenneministeriön ehdotusta yksityistielaiksi muuteta. Tieyhdistys ehdottaa maakuntiin tielautakuntia, kun kuntien tielautakunnat lopetetaan.
Kari Salonen
Tiekunnan puheenjohtaja Timo Parkkinen lanasi viime viikolla Mikkelin Parantalan yksityistietä, joka peruskorjataan ensi kesänä. Uusi laki uhkaa nostaa kustannuksia.

Tieyhdistys on esittämässä uudistettavaan yksityistielakiin useita muutoksia. Kuntien tielautakunnat lakkautetaan, mutta tilalle olisi järkevää perustaa maakunnalliset tielautakunnat, johtaja Jaakko Rahja Tieyhdistyksestä sanoo.

Ensi vuonna voimaan astuva laki tulee tiekunnille ja maanomistajille aiempaa kalliimmaksi, mikäli muutoksia esitykseen ei tehdä. Sekä tietoimitusten että mahdollisten valituksien kustannukset nousisivat.

”Esimerkiksi tiekuntien yhdistämisen käsittely nousee selvästi. Aiemmin kuntien tielautakunnat ovat perineet käsittelystä esimerkiksi 300 euroa tai jotkut kunnat eivät ole ottaneet maksua lainkaan. Uuden lain mukaan Maanmittauslaitos käsittelee asian ja siitä peritään vähintään tuhat euroa”, Rahja arvioi.

Vielä enemmän nousevat kustannukset tieasioita koskevista valituksista. ”Valitukset tulee lakiesityksen mukaan tehdä maaoikeuteen ja sieltä ei alle 5 000 euron selviä, koska käsittelyssä tarvitaan avustaja. Kun jutun häviäjä joutuu maksamaan 5 000–10 000 euroa, nousee kynnys valittamiseen helposti liian korkeaksi.”

Molempiin kysymyksiin sekä muiden tieasioiden joustavaan käsittelyyn löytyisi ratkaisu maakunnallisesta tielautakunnasta, jossa voisi olla mukana luottamusmiesten lisäksi myös alan ammattilaisia, Rahja ehdottaa.

Tilanne paranisi nykyisestä oleellisesti. ”Kuntien tielautakunnissa on ollut huikeita eroja, niitä on 300 kappaletta. Maakunnan tielautakuntia olisi 18 ja niiltä voisi odottaa hyvää tietämystä tieasioissa.”

Tieavustusten hallinnointi on ollut tähän asti yhdeksässä elykeskuksessa, mutta niiden toiminta lakkaa. Vastuu tieasioiden rahoista on ollut Pirkanmaan elyllä. Rahja ehdottaa, että rahoitusvastuu siirrettäisiin Liikennevirastolle. ”Se pystyy asiat hoitamaan mainiosti ja vähällä byrokratialla.”

Maanomistajien kannalta laissa muuttuu tieoikeuden määritelmä siten, että tiekunta voisi päättää ilman maanomistajan lupaa kaivaa tiealueella sähkö- tai valokaapelin tien sisään.

Lisäksi tiekunta voisi saada oikeuden kaataa turvallisuutta vaarantavan tai ilmeisesti vaarantavan puun tiealueen ulkopuolelta ilman maanomistajan lupaa. Rahjan mielestä ehdotus on kyseenalainen, koska asiasta voi olla valmiiksi jo kiistaa, jolloin lakiehdotus kallistaisi kiistan suoraan tiekunnan eduksi.

Tieyhdistys järjestää helmi–maaliskuussa yksityistiepäivät 15 paikkakunnalla. Siellä käsitellään lain lisäksi valtion tukea yksityisteille. Tuki nostetaan 8 miljoonasta 13 miljoonaan euroon kolmeksi vuodeksi.

”Nyt kannattaa korjata erityisesti siltoja ja tehdä perusparannuksia”, Rahja kehottaa tiekuntia.

Yksityistien sillan hinta vaihtelee kymmenistä tuhansista euroista miljooniin euroihin. Avustusta siltakorjaukseen on mahdollista saada jopa 75 prosenttia kustannuksista.

Rahjan mukaan valtion pitäisi huolehtia siitä, että yksityistieverkko on peruskunnossa ja kuntien siitä, että teiden päivittäinen hoito toimii.

Suomessa avustukset ovat ”naurettavia” verrattuna Ruotsin 120 miljoonan euron avustuksiin.

”Täällä kuitenkin riittävä määrä voisi olla 30 miljoonaa euroa vuodessa, koska työt tehdään tehokkaasti.”

Lue lisää

Kansallispuistolle vievä yksityistie kärsi kahdeksan vuotta ruuhkista – vasta pysäköintikielto ja sakottavat valvojat toivat helpotusta

Koronapandemia uhkaa romahduttaa jo ennestään huonokuntoisten yksityisteiden kunnon – Suomen Tieyhdistys vetoaa kuntiin

Tiekunnan ulkopuolinen toimitsijamies tekee tienpidosta sujuvampaa, mutta harva tiekunta osaa vielä hyödyntää mahdollisuutta

Puurekat kulkivat Huittisissa kieltokylteistä ja metsänomistajan sanasta piittaamatta – "Virhe on tapahtunut"