Tekoäly helpottaa kuntalaisten tiedonhakua – Kunta-Kati neuvoo tarvittaessa jopa puhelimitse - Tiede & tekniikka - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Tiede & tekniikka

Tekoäly helpottaa kuntalaisten tiedonhakua – Kunta-Kati neuvoo tarvittaessa jopa puhelimitse

Tällä hetkellä neljässä kunnassa ympäri vuorokautta päivystävän Kunta-Katin erottaa perinteisistä chatboteista se, että se oppii uutta.
Kuvakaappaus/Lempäälän verkkosivut
Lempäälä on uusin Kunta-Katin käyttöön ottanut kunta.

Kuntalaisten kysymyksiin vastaava tekoäly helpottaa neuvontapalveluiden työtä, ja auttaa tiedon äärelle myös virastoaikojen ulkopuolella. Kunta-Kati toimii tällä hetkellä neljässä kunnassa, jotka ovat Riihimäki, Porvoo, Hämeenlinna ja Lempäälä.

Kunta-Kati aloitti toimintansa Riihimäellä reilu vuosi sitten. Pilotin toteuttivat yhdessä Riihimäen kaupunki, Accenture Suomi ja tekoäly-yritys Boost.ai. Idea kuntalaisia palvelevasta tekoälystä perustuu Norjassa suosiota saaneeseen Kommune-Kariin, joka palvelee vuonojen maassa jo miljoonaa ihmistä.

"Boteilla on ennalta määrätyt vastaukset vain yhteen asiaan, ja niiltä pitää osata kysyä asiaa tietyllä tavalla", Accenturen terveys- ja julkisten palveluiden johtaja Marko Rauhala kertoo.

"Tekoälylle olennaista sen sijaan on ymmärtää kysyjän aikomuksia, jolloin itseään ei tarvitse ilmaista kovin tarkasti. Kunta-Kati ymmärtää hyvin monenlaisia ilmaisuja ja puhetyylejä ja osaa lähitulevaisuudessa tarvittaessa vaihtaa jopa kieltä lennosta."

Tutunoloisen chat-palvelun lisäksi Kunta-Katille voi myös soittaa, jolloin kysymykset voi esittää ja vastaukset saa puheena. Tämä voi helpottaa erityisesti vanhusten palvelemista.

"Siinä voi tietysti nopeasti tulla mieleen sellainen botti, joka ei oikein ymmärrä asiakasta. Tekoäly kuitenkin kehittyy todella nopeaa vauhtia", Rauhala vakuuttaa.

"Ei se tietenkään yhtä sujuvaa vielä ole kuin elävä ihmisen kanssa asioiminen, mutta niin kuin kirjoittaessakin se ymmärtää sinne päin ilmaistuja toiveita ja epätarkasti ilmaistuja aikomuksai."

Tekoälypalvelut voisivat mahdollistaa digitaaliset "yhden luukun palvelut", jotka ovat käyttäjälle helppoja. Samaan aikaan ne helpottavat kuntien, valtionhallinnon ja terveydenhuollon paineita kasvavien asiakasmäärien ja vähenevien resurssien tilanteissa.

"Kaikkein mielenkiintoisin juttu on se, että Kunta-Kati pystyy laajentumaan muihin vastaaviin virtuaaliassistentteihin niin, ettei se välttämättä edes näy käyttäjälle", Rauhala selittää.

Tekoäly voisi hänen mukaansa tarjota asiakaslähtöisempää palvelua julkisella puolella laajemminkin ilman tarvetta suurille organisaatiouudistuksille.

"Monet julkiset palvelut ja kunnat ovat hyvin siiloutuneita, eli yksi henkilö vastaa yhteen asiaan ja seuraavasta pitää soittaa toiselle henkilölle. Tässä palvelussa olisi mahdollisuus liittää esimerkiksi kuntien ja Kelan palvelut niin, että se ohjaa automaattisesti oikeaan paikkaan."

Kunta-Kati on hänen mukaansa helppo ottaa käyttöön uusissa kunnissa, sillä aiempien käyttäjien parannukset ovat saman tien myös muiden apuna. Kokemukset kartuttavat tekoälyn aiekirjastoa, jonka päivittämiseen ei tarvita erillistä it-ryhmää, vaan se onnistuu kunnan omilta viestintätyöntekijöiltä.

"Tekoälyn opettaminen on vähän kuin lapsen kasvatusta, se oppii koko ajan ja mitä paremmin ja aikaisemmin sitä alkaa opettaa niin sen nopeammin se kehittyy."

Lue lisää

Tekoäly voi tulevaisuudessa neuvoa viljelytoimissa ja robotit hoitaa kasvinsuojelun – karjatiloilta löytyy jo nyt enemmän hyvinvointimittareita kuin terveyskeskuksista

Tekoäly voi auttaa yhdistämään säätietoa – "jos koneet opetetaan väärin, tulos voi olla kaikkea muuta kuin toivottu"

Yhdysvaltalainen Ben Hamm kehitti älykkään kissanluukun, joka ratkaisi monia kissanomistajia vaivaavan ongelman

Tekoäly tulee, oletko valmis? – Tietokoneet levittäytyvät kaikkialle