Tiede & tekniikka

Pelin matka ideasta valmiiksi tuotteeksi on pitkä – pelifirman toimitusjohtaja kertoo, miten kehitys ja testaus etenevät

Keskeisessä roolissa pelien testaamisessa Fingersoftilla on niitä pelaava henkilöstö.
Sanne Katainen
Toimitusjohtaja Celine Pasula painottaa, että vaikka pelejä testataan innokkaasti yrityksen sisällä, ei sisäisen pelailun perusteella voi tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Nykymaailmassa pelejä tehdään usein niin, että julki päästetään jopa melko raakilemuodossa olevia pelejä, joiden toimivuutta testataan ensin pienellä käyttäjäjoukolla. Jos tuo porukka näyttää positiivisia signaaleja, julkaistaan peli myöhemmin laajemmalle yleisölle.

"Mitä aiemmin sen pelin saa testattavaksi, sitä ennemmin se kertoo, tykkäävätkö käyttäjät siitä pelistä", oululaisen peliyhtiö Fingersoftin toimitusjohtaja Celine Pasula sanoo.

Ylipäätään pelien testaamisessa kiinnitetään huomiota esimerkiksi siihen, kuinka moni pelaaja on pelistä kiinnostunut, miten kauan pelaajat viihtyvät pelin parissa ja palaavatko he sen pariin vielä ensimmäisen kerran jälkeen. Jotta käyttäjistä voidaan tehdä edes jonkunlaisia johtopäätöksiä, pitää heitä olla vähintään tuhansia.

"Ehkä 3 000-5 000 käyttäjää alkaa kertoa jo ihan relevanttia dataa", toimitusjohtaja sanoo.

Kunnollisten johtopäätösten vetäminen ei kannata aivan heti julkaisun jälkeen. Ennen laajempaa julkaisua peliä vielä parannetaan alkuvaiheen käyttäjäpalautteen perusteella esimerkiksi sisältöä lisäämällä.

Pasula kertoo, että usein pelien ensimmäisiä versioita testataan peliä kehittävän tiimin sisällä pelaamalla sitä itse kännykällä. Toimitusjohtaja painottaa, että vaikka pelejä testataan innokkaasti yrityksen sisällä, ei sisäisen pelailun perusteella voi tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

"80 hengen mielipiteen perusteella ei vielä voida sanoa, että onko tämä toimiva peli vai ei", Pasula viittaa Fingersoftin henkilöstömäärään.

Pasula huomauttaa, että peliyhtiöiden tulos tehdään varsinaisesti sillä, että peliä kehitetään pitkällä tähtäimellä ja luodaan aina uutta kiinnostavaa sisältöä pelaajille. Ajatuksena siis on, että pelaajat viihtyisivät pelin parissa mahdollisimman pitkään.

Lue lisää:

Liikuntasovelluksista urkeni kilpahiihtäjälle uusi ura – kajaanilaisella asiakkaita jo useilla mantereilla

Peliasiantuntija uskoo Suomen mahdollisuuksiin hyötypelien markkinoilla

Lue lisää

Nyt Suomella menee pelibisneksessä mainiosti vähintään Euroopan mittakaavassa – asiantuntija varoittaa yhdestä asiasta, joka voi pahimmillaan romuttaa vuosien määrätietoisen työn

Pelimaailmassa menestymiseen vaaditaan tutkijan mukaan erityisesti kolmea asiaa – yksi niistä on ehkä hieman yllättävä

Pelibisnekselle on ominaista, että peleistä suuri osa "tapetaan" ennen julkaisua – pelialan konkari kertoo, miksi näin tehdään

Pelimaailmassa on viime vuosina noussut selkeästi esiin uusi ilmiö – "Kysyntää peleille, jotka ovat jotain muuta kuin perinteistä räiskimistä tai strategiaa"