Tiede & tekniikka

Pelibisnekselle on ominaista, että peleistä suuri osa "tapetaan" ennen julkaisua – pelialan konkari kertoo, miksi näin tehdään

Moni peli-idea voi vaikuttaa ajatuksen tasolla hyvältä, mutta käytännössä toteutus ei sitten olekaan niin hyvä.
Sanne Katainen
Oululaisen Fingersoftin kehittämistä peleistä suuren yleisön pelattavaksi päätyy vain osa.

Pelibisnekseen liittyy olennaisesti se, että suuri osa peleistä ei koskaan päädy julkaistavaksi. Tällainen kokeilu ja uuden potentiaalisen hitin jatkuva hakeminen on käytännössä mahdotonta silloin, jos pelejä ei tee ammattimaisesti. Oululaisella Fingersoftilla on tällä hetkellä työn alla useita pelejä, mutta toimitusjohtaja Celine Pasulan mukaan niistä julkaistaan vain osa.

Toimitusjohtaja huomauttaa, että moni peli-idea voi vaikuttaa ajatuksen tasolla hyvältä, mutta käytännössä toteutus ei sitten olekaan niin hyvä.

"Kyllä niistä suurin osa siinä alkuvaiheessa tippuu, mutta tuotantoonkin menneitä pelejä lopetetaan yhtälailla", toimitusjohtaja kuvailee peli-ideoiden karsiutumisen vaiheita.

Usein pitkälle tuotetuissa peleissä ratkaisuun johtaa se, että pelillä ei nähdä mahdollisuutta toimia kannattavasti.

"Se asettaa aika kovat vaatimukset", Pasula painottaa.

Sitä, miksi vain pieni osa kehitettävistä peleistä lopulta julkaistaan, Pasula selittää kovalla kilpailulla. Hän huomauttaa, että uusia pelejä julkaistaan päivittäin satoja.

"Jos et nauti pelistä, vaihdat aika nopeasti seuraavaan. Siellä on pilvin pimein saatavilla uusia", Pasula kuvaa monen pelaajan ajatuksia.

Lue lisää:

Peliasiantuntija uskoo Suomen mahdollisuuksiin hyötypelien markkinoilla

Liikuntasovelluksista urkeni kilpahiihtäjälle uusi ura – kajaanilaisella asiakkaita jo useilla mantereilla

Lue lisää

Supercellin kannattavuus ja liikevaihto laskivat, silti kannattava yhtiö – mobiilipelit kasvattivat kuukausittaisia käyttäjämääriään

Nyt Suomella menee pelibisneksessä mainiosti vähintään Euroopan mittakaavassa – asiantuntija varoittaa yhdestä asiasta, joka voi pahimmillaan romuttaa vuosien määrätietoisen työn

Pelimaailmassa menestymiseen vaaditaan tutkijan mukaan erityisesti kolmea asiaa – yksi niistä on ehkä hieman yllättävä

Pelin matka ideasta valmiiksi tuotteeksi on pitkä – pelifirman toimitusjohtaja kertoo, miten kehitys ja testaus etenevät