Tiede & tekniikka

Tiesitkö, miksi lentokoneen ikkunat eivät ole neliskanttisia?

Tiede & tekniikka 25.02.2018

Lentokoneiden ikkunat ovat yleensä ovaalin muotoisia.


Jaana Kankaanpää
Lentokoneet lentävät niin korkealla, että matkustamojen on oltava paineistettuja.

Lomalennolla pilviä ja uusia kaupunkeja kurkistellaan ilmasta käsin lentokoneiden ovaalinmuotoisista ikkunoista. Ei ole suinkaan sattumaa, että lentokoneissa ei ole enää nykyään perinteisiä kulmikkaita ikkunaruutuja.

1950-luvulla kaupalliset lentoyhtiöt alkoivat nostaa koneidensa lentokorkeutta, sillä ylhäällä ilmanvastus on pienempi ja lentäminen näin edullisempaa. Kymmenen kilometrin lentokorkeudessa matkustamo on kuitenkin paineistettava.

Vuonna 1954 kaksi de Havilland Comet -konetta joutui tuhoisiin onnettomuuksiin metallin väsymisen vuoksi. Koneiden neliskanttisten ikkunoiden kulmat eivät kestäneet paineenvaihtelua. Onnettomuudet olivat traagisia, mutta niiden jälkeen lentokoneiden ikkunoita alettiin tutkia tarkemmin.

Pyöreiden ikkunoiden paineensieto on neliskanttisia parempi, minkä vuoksi ovaalinmuotoiset ikkunat yleistyivät. Nykyään ikkunoiden paineensietokykyä testataan myös monilla kokeilla.

Lähde: Finavia