Tiede & tekniikka

Teijo Siekkinen menetti kelkkaonnettomuudessa kaksi ystävää – jälkipuinnissa syntyi lämmittävä keksintö

Tiede & tekniikka

Teijo Siekkinen menetti kelkkaonnettomuudessa kaksi ystävää – jälkipuinnissa syntyi lämmittävä keksintö

Tiede & tekniikka 01.02.2019

Pelastusviranomaiset ja vapaaehtoiset ovat osoittaneet kiinnostusta oululaisen Teijo Siekkisen kehittämään pelastusahkioon. Makuupussi lämpiää maastoajoneuvon sähköjärjestelmän avulla.

Maaliskuussa 2013 Utsjoen Nuorgamissa Pulmankijärven jäällä sattui kahden moottorikelkan nokkakolari, jossa menehtyi kolme ihmistä. Kaksi uhreista oli oululaisen Teijo Siekkisen ystäviä.

Siekkinen oli itse tulossa pilkkireissulta, kun vastaan ajoi useita hälytysajoneuvoja. Vasta myöhemmin hän kuuli, mitä oli tapahtunut.

"Vuotta myöhemmin samassa paikassa pohdin paikallisen entisen vapaaehtoisen Erkki Junttilan kanssa, miten pelastettavat olisi saatu kuljetettua, jos onnettomuus olisi sattunut kauempana ja hankalissa olosuhteissa ja pelastettavat olisivat säilyneet törmäyksessä hengissä", Siekkinen kertaa.

Kyseisen onnettomuuden uhrit saatiin pois helposti, sillä järvi oli jäässä ja tie aurattu. Entä jos lunta pyryttäisi ja vammautuneet olisivat maastossa, jonne ei pääse helikopterillakaan?

Pekka Fali
Potilas on helppo asettaa makuupussiin. Ei kulu aikaa peittelyyn.
Potilas on helppo asettaa makuupussiin. Ei kulu aikaa peittelyyn.
Pekka Fali
Makuupussi nostetaan ahkioon.
Makuupussi nostetaan ahkioon.
Pekka Fali
Kuomu suojaa sateelta ja viimalta.
Kuomu suojaa sateelta ja viimalta.
Pekka Fali
Sähköjärjestelmä on helppo kytkeä makuupussiin.
Sähköjärjestelmä on helppo kytkeä makuupussiin.
Tässä potilas laitetaan pussiin ja lähdetään saman tien.

Kylmältä suojaaminen on pelastajien ikuisuusongelma Suomen olosuhteissa. Kesälläkin hypotermia uhkaa nopeasti esimerkiksi maastossa eksynyttä tai loukkaantunutta henkilöä.

Nuorgamin vapaaehtoisilla pelastajilla oli silloin käytössä vain kylmä kelkka ja avaruuspeitteitä.

Siekkinen otti selvää hypotermiapotilaan hoidosta, virtajärjestelmistä, kelkoista ja rekimalleista.

Päässä alkoi syntyä idea pelastusmakuupussista, joka hyödyntää moottorikelkan, mönkijän tai vaikka veneen sähköjärjestelmää.

"Ohjausyksikköä, jolla makuupussin lämpötilaa pystyy säätelemään asteen tarkkuudella, ei ollut. Tein prototyypin itse", hän kertoo.

Siekkinen asensi pelastuspussin kuomulliseen ahkioon, jossa on valot ja ikkunat. Ahkio kulkee kelkan telamaton jälkiä, joten sillä on helppo kulkea maastossa.

Ahkion voi asentaa kesäkäytössä myös mönkijän peräkärryyn.

Pekka Fali
62-vuotias Teijo Siekkinen on erikoistunut lämmitysjärjestelmien kehittämiseen. Idea pelastusahkiosta syntyi, kun hänen ystävänsä menehtyivät kelkkaonnettomuudessa.

Oulusta löytyi ompelija, joka ryhtyi valmistamaan makuupussia.

Pussin rakenteisiin on piilotettu 12 voltin suojattu sähköjärjestelmä. Se lämmittää potilaan rintaa, selkää ja jalkoja.

"Perusasetus on ruumiinlämpö. Pelastaja arvioi, mikä lämpötila on potilaalle paras."

Tuotteen kehityksessä Siekkinen on kuunnellut tarkalla korvalla hypotermiapotilaan hoitoon erikoistuneita lääkäreitä ja saanut rohkaisevaa palautetta.

Kaksi vuotta sitten myyntikuntoon valmistunutta pelastuspussia sähköjärjestelmineen voi ostaa ahkion kanssa tai erikseen.

"Pussin voi integroida vaikka avopulkkaan."

Pelastuspussin etu on nopeus auttamistilanteessa.

Perinteisesti potilas kääritään huopiin ja avaruuslakanoihin sekä käytetään kertakäyttöisiä lämpöpanoksia. Peittely vie aikaa.

"Tässä potilas laitetaan pussiin ja lähdetään saman tien", Siekkinen selventää.

Kun pelastajien kuluttama aika ja työmäärä kohteessa ovat pieniä, he eivät joudu ähkimään itseään hikeen, jolloin olisivat itsekin paleltumisvaarassa.

Ahkiossa on ikkunat, mikä helpottaa potilaan omaa oloa sekä hänen vointinsa tarkkailua.

Ammatiltaan Siekkinen on autoasentaja. Hän on tehnyt 30-vuotisen uran korjaamopäällikkönä 21 eri automerkille.

Keksijän ura alkoi Webaston polttoaineen esilämmittimen kehittämisestä. Seuraavaksi oli kehitettävä akkulämmitin.

"Huomasin, että virtaa on aina vähiten, kun sitä tarvitaan eniten."

Asioiden ratkominen on hänelle mieluisaa ja lämmitysjärjestelmät hänen leipälajinsa.

Vuonna 2005 hän perusti oman yrityksen, Arctic Heat Control Oy:n.

Auton akunlämmittimet ja polttoainelämmittimet ovat yrityksen päätuote. Myös moottorikelkkaan asennettavat kännykän latausjärjestelmät ovat saaneet suuren suosion.

Pelastusmakuupusseja Siekkinen ei ole vielä saanut myytyä, mutta tarjouspyyntöjä on tullut muun muassa Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiristä ja Norjan pelastusviranomaisilta.

Puolustusvoimat osoitti kiinnostuksensa systeemiin, kun sitä käytettiin pelastusharjoituksessa Rovajärvellä.

Pelastusmakuupussia ja -ahkiota on käytetty myös Punaisen Ristin harjoituksissa ja ensiapupäivystyksessä.

Nuorgamin vapaapalokunnalle Siekkinen lahjoitti pussin, koska siellä idea syntyikin.

Tositilanteita ei kukaan toivo, mutta ainakin harjoituksissa on potilaalle taattu lämmin kyyti.

Pekka Fali
Siekkinen esitteli keksintöään merenjäällä Oulun edustalla, kun pakkanen paukkui lähes -30 asteessa.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT