Tiede & tekniikka

VR:n uudet dieselveturit tulevat Espanjasta – talvitoimivuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota

Tiede & tekniikka 11.03.2019

VR:n mukaan junien myöhästely johtuu rataverkoston huonosta kunnosta.


Carolina Husu
Uusi dieselveturi pystyy vetämään 12 tuhannen tonnin junaa. Kolme veturia yhdessä vetävät 50 tuhatta tonnia.
Uusi dieselveturi pystyy vetämään 12 tuhannen tonnin junaa. Kolme veturia yhdessä vetävät 50 tuhatta tonnia.
Carolina Husu
Carolina Husu
Carolina Husu

VR on julkistanut 60 uuden dieselveturin hankinnan. Sveitsiläisen Stadlerin veturit valmistetaan Espanjassa.

Vetureilla on tarkoitus korvata nykyisin käytössä olevat Valmetin ja Rauma-Repolan vuosien 1963 ja 1985 välillä valmistamat veturit.

"Hankinta perustuu julkiseen hankintaprosessiin. Suomalaisia tarjoajia ei prosessissa valitettavasti ollut", kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson.

Ensimmäiset uudet veturit saadaan käyttöön vuonna 2022. Tiedotustilaisuudessa Jansson painotti, että vetureiden toimivuuteen Suomen talviolosuhteissa on kiinnitetty erityistä huomiota. Samalta valmistajalta ovat tulleet myös pääkaupunkiseudulla käytettävät Flirt-lähijunat.

Vetureiden suurin sallittu nopeus on 120 km/h. Päästöiltään ne jäävät yhteen kymmenesosaan nykyvetureista. Kevyempää junaa uusilla vetureilla voidaan tarvittaessa ajaa vain toisella veturin moottoreista.

Veturit tulevat käyttöön ratapihoille, tavarakuljetuksiin sekä sähköistämättömien rataosien junaliikenteeseen. 200 miljoonan euron arvoisen hankinnan yhtiö rahoittaa taseestaan.

Toinen 200 miljoonaa euroa tarvittaisiin rataverkoston peruskunnostukseen, jotta junaliikenteen takkuaminen saataisiin aisoihin. "Vikapaikat pitää laittaa kuntoon. Lisäksi tarvitaan 130 miljoonan korotus ratojen ylläpitoon vuosittain", sanoo VR Groupin viestintäjohtaja Tatu Tuominen.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT