Tiede & tekniikka

Kippari-Kalle oli oikeassa himoitessaan pinaattia – tavallaan

Tutkimus havaitsi pinaatin sisältämän hormonin parantavan suorituksia. Pinaattia joutuu kuitenkin popsimaan paljon.
Suvi Elo
Pinaatin syönti kannattaa aina, mutta koko satoa ei kannata ahmia kerralla.

Tuore saksalaistutkimus osoittaa Kippari-Kallen olleen oikeilla jäljillä syödessään pinaattia saadakseen supervoimat. Pinaatistakin löytyvän ainesosan havaittiin parantavan voimaharjoittelun tuloksia nuorilla miehillä merkittävästi.

Ekdysteroni -nimisen aineen vaikutuksesta lihasmassaan on ollut osviittaa jo aiemmin, ja sitä on myyty lisäravinteena urheilijoille.

Tutkimuksessa ekdysteronia annettiin eri annostuksena kahdelle koeryhmälle kymmenen viikon voimaharjoittelun ajan. Kolmas ryhmä oli kontrolliryhmä ja sai lumevalmistetta.

Molemmilla ekdysteronia saaneilla ryhmillä lihasmassan ja erityisesti ylävartalon voimaa mittaavaan penkkipunnerrustuloksen kehitys oli huomattavasi kontrolliryhmää korkeampaan. Tutkijat esittävätkin nyt ainetta kiellettäväksi dopingaineeksi.

Tutkimuksessa käytettävissä lisäravinteissa ilmoitettiin olevan 100 milligrammaa ekdysteronia kapselissa, mutta tutkijat itse selvittivät niiden sisältävän vain 6 milligrammaa suoritusta parantavaa ainetta.

Ensimmäisen lisäravinnetta saaneen ryhmän päiväannostus oli kaksi, ja toisen kahdeksan kapselia. Tutkijoiden selvittämän todellisen pitoisuuden mukaan ensimmäinen ryhmä sai ekdysteronia siis 12 ja toinen ryhmä 48 milligrammaa.

Ekdysteronin määrä pinaatissa vaihtelee lajikkeen mukaan. Tutkija Maria Parr arvioi Medicalxpressin mukaan, että saadakseen 48 milligramman annostuksen, tulisi henkilön syödä pinaattia 1-16 kiloa päivässä.

Kahdentoista gramman pitoisuuteenkin päästäkseen tulisi lehtiä rouskutella 250 grammasta neljään kiloon joka ikinen vuorokausi.

Vaikka pinaatin satokausi onkin tuloillaan, ei viime hetken rantakuntoa kannata tavoitella pelkästään vihreään voimanlähteeseen perustuvalla dieetillä, sillä pinaatti sisältää myös reilusti nitraattia.

Nitraattiakin on pienissä määrissä käytetty suoritusta parantavana aineena, mutta ekdysteroonin haalimisen kannalta matillinen kilon annos pinaattia sisältää nitraattia jo noin 1300 mg. Tämä ylittää 80-kiloisen miehen suositusrajan yli nelinkertaisesti.

Kippari-Kalle tai hänen luojansa eivät ekdysteronin saati nitraatin hyödyistä lihaskunnolle oletettavasti tienneet. Sen sijaan piippua polttavan sankarin mieltymys erityisesti purkitettuun pinaattiin perustuu tiettävästi väärinymmärrykseen pinaatin suuresta rautapitoisuudesta.

Saksalaisen tutkijan selvittäessä pinaatin sisältävän raudan määrää vuonna 1870 hän havaitsi sen, aivan oikein, sisältävän 3,5 milligrammaa rautaa 100 grammaa kohden. Tutkimukseen tuli kuitenkin hyvin inhimillinen pilkkuvirhe ja rautapitoisuudeksi kirjattiin 35 milligrammaa.

Virhe korjattiin vasta Kippari-Kallen ensiesiintymisen jälkeen vuonna 1937. Myytti pinaatin valtavasta rautapitoisuudesta on jäänyt elämään senkin jälkeen.

Tutkimuksen löydät täältä:

Ecdysteroids as non-conventional anabolic agent: performance enhancement by ecdysterone supplementation in humans

Aiemmin asiasta ovat uutisoineet ainakin Deutsche Welle ja Medical Xpress.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lääkärin palsta: Juoksijan suolistossa voi asua bakteeri, joka toimii kuin doping

Vihreä kuppimunakas

Suomessa otetut dopingnäytteet analysoidaan ensi vuodesta alkaen Tukholmassa