Tiede & tekniikka

Ympäristöarvot painavat auton valinnassa entistä enemmän – vanhatkin valintakriteerit edelleen voimissaan: "Suomaisten hintatietoisuus ja merkkiuskollisuus tuskin tulevat kenellekään yllätyksenä"

Autoklinikan teettämän kyselyn mukaan hinta on ykköstekijä, kun suomalainen valitsee uutta autoa.
Sanne Katainen
12 prosenttia Autoklinikan kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo, että alhainen polttoaineenkulutus on heille tärkein valintaperuste auton valintaan. Arkistokuva.

Auton valinnassa korostuvat edelleen hinta ja merkki, mutta vihreys nousee jo vahvasti, kertoo vauriokorjaamiseen erikoistunut Autoklinikka tiedotteessaan.

Autoklinikan kysely paljastaa, että ympäristöarvot ovat nostamassa päätään myös auton valinnassa. Vaikka hinta sekä merkki ja malli ovat edelleen tärkeimpiä auton valintaperusteita Suomessa, kiilaa alhainen polttoaineenkulutus listalla jo kolmanneksi, istumapaikkojen ja tavaratilan määrä neljänneksi ja sähköautoilu viidenneksi 

Autoklinikan teettämän kyselyn mukaan hinta on ykköstekijä, kun suomalainen valitsee uutta autoa. 38 prosenttia vastaajista pitää sitä tärkeimpänä valintaperusteena. Toiselle sijalle nousee auton merkki tai malli 32 prosentilla.

"Suomaisten hintatietoisuus ja merkkiuskollisuus tuskin tulevat kenellekään yllätyksenä. Positiivisena voi kuitenkin pitää, että alhainen polttoainekulutus nousee jo kolmannelle sijalle ja ohittaa muun muassa kiihtyvyyden ja tavaratilan tilavuuden. Tämä viestii siitä, että suomalaiset ajattelevat kukkaronsa lisäksi myös yhä enemmän ympäristöä", kertoo Juha Heiskanen Autoklinikalta.

12 prosenttia suomalaisista kertoo, että alhainen polttoaineenkulutus on heille tärkein valintaperuste.

"Monissa kyselyissä tulos ei välttämättä nouse esiin, koska vastausvaihtoehto on muotoiltu muotoon alhaiset käyttökustannukset. Meidän kyselyssämme polttoaineen alhainen kulutus sen sijaan nostettiin omaksi vaihtoehdoksi", Heiskanen selvittää.

Alhainen polttoaineenkulutus näyttää kyselyn mukaan olevan tärkeämpää naisille kuin miehille. Erityisesti se korostuu kuitenkin alle 35-vuotiaiden parissa.

"Nuorista 18 prosenttia eli lähes joka viides nostaa polttoaineen kulutuksen tärkeimmäksi. Sen sijaan sähkö- ja hybridiautoilu on nuorten keskuudessa vain 5 prosentille ykkösvalinta", Heiskanen sanoo.

Sähköautoilu kiinnostaa Autoklinikan kyselyn perusteella erityisesti vanhempia ikäryhmiä. Yli 65-vuotiaista peräti 9 % listasi sähkö- tai hybridiominaisuudet tärkeämmäksi tekijäksi.

"Uskon, että innostus sähkö- ja hybridiautoiluun olisi suurta kaikissa ryhmissä, mutta sitä rajoittaa toistaiseksi hintataso. Vanhemmissa ikäryhmissä saattaa olla enemmän auton vaihtajia, jolloin hankinnan hintaero perinteisen ja sähkömallin välillä kaventuu ensiauton ostajiin verrattuna", Heiskanen pohtii.

Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1 064 mannersuomalaista, ja otos kerättiin tammi- ja helmikuun aikana internetpohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Oletko sinä tehnyt ikinä näin? Kaksi viidestä suomalaisesta autoilijasta on jättänyt auton kotiin pimeällä tai liukkaalla kelillä

Polttomoottori, auto, moottoritie, metsäkuolema, katalysaattori, huijaussofta – Saksalainen autoteollisuus päihittää esteen kuin esteen

Taloustutkijat: Polttoaineiden päästökauppa olisi halvin ratkaisu liikenteen päästöjen puolittamiseen – se rasittaisi kovimmin maaseudun asukkaita ja pienituloisia