Tiede & tekniikka

Miksi VR:n nettiyhteydet pätkivät, vaikka yhtiö mainostaa juniaan "200 km/h kulkeviksi maisematoimistoiksi"?

Jos toimivat internet-yhteydet on mahdollistaa saada lentokoneisiin, miksi se ei onnistu junissa? VR vastaa.
Hanna Linnove
Junassa voi tehdä töitä.

VR tiedotti viime viikolla, että vuodenvaihteessa tulevat työaikalain muutokset edistävät entisestään töiden tekemistä junamatkojen aikana, "uusissa 200 km/h kulkevissa maisematoimistossa".

Toimittaja yritti työskennellä junassa viimeksi perjantaina 2.8. välillä Helsinki-Kajaani. Juna lähti Helsingistä yhdentoista jälkeen ja matka-ajaksi kertyy kuutisen tuntia. Tehokasta työaikaa oli siis tarjolla, mutta työskentely oli heikkojen internet-yhteyksien takia suurimmaksi osaksi mahdotonta.

Mistä pätkiminen johtui, VR:n viestintäpäällikkö Janna Viisterä?

"Operaattoreiden peitossa on maantieteellisiä vaihteluita ja yksi haastavista väleistä osuu Kouvola-Kajaani-välille. Yhteytemme toimivat kaupallisten operaattoreiden hallitseman mobiiliverkon kautta ja verkossa on joitain katvealueita (alueita, joissa ei ole asustusta)."

"Datan käyttö on lisääntynyt jatkuvasti viime vuosina ja suuri käyttäjämäärä samaan aikaan samassa junassa vaikuttaa myös yhteyksiin."

Jos VR mainostaa juniaan maisematoimistoina, voitteko taata että yhteydet toimivat?

"Toimivat ja häiriöttömät tietoliikenneyhteydet ovat osa junamatkustamisen asiakaskokemusta ja niiden entisestään parantaminen on meillä työn alla jatkuvasti. Käymme jatkuvaa vuoropuhelua tietoliikenneoperaattoreiden kanssa sekä kehitämme ja asennamme uusia teknisiä ratkaisuja junaympäristöön yhdessä kumppaniemme kanssa etenkin yhteyksien laadun parantamiseksi."

Monet lentoyhtiöt mainostavat nykyisin lentojen Wifi-yhteyksiä. Jos toimivat internet-yhteydet on mahdollistaa saada lentokoneisiin, miksi se ei onnistu junissa?

"Lentoyhtiöt käyttävät eri teknologiaa, joka perustuu satelliitteihin. Heidän datakulutusmääränsä ovat myös huomattavasti pienempiä. Lisäksi on hyvä muistaa, että lentoyhtiöillä yhteys voi olla myös maksullinen, mutta me tarjoamme kaikille maksutonta wifi-yhteyttä."

VR:n viime vuoden lopulla teettämän, tuhannen vastaajan kyselyn mukaan yli puolella vastaajista (52,3 %) oli paljon tai jonkin verran mahdollisuuksia vaikuttaa työskentelynsä ajankohtaan ja paikkaan.

Nykytilanteessa noin kolme vastaajaa kymmenestä tekee työmatkallaan varsinaiseen työhönsä liittyviä asioita – eli useimmin soittaa työpuheluita tai käyttää työsähköpostia – vähintään kahdesti kuukaudessa.

Tutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista kokee junan miellyttävimmäksi ja sujuvimmaksi kulkuneuvoksi töiden tekemiseen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Pätkiikö junan verkko työmatkaliikenteessä? Raidenetin toimivuutta haittaavat monet seikat

Junat myöhästelevät tänään Itä-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla – syynä liikenteenohjausjärjestelmän vika ja sähköratavaurio

MT:n entinen päätoimittaja ajoi junalla Siperian halki Kiinaan – matkalla selvisi, millainen maa Venäjä on