Tiede & tekniikka

Kaupungeissa suosittuja sähköpotkulautoja on markkinoitu ympäristöystävällisyydellä – todellisuus näyttää olevan hieman toinen

Kansainvälisten tutkimustulosten mukaan laudat häviävät ympäristöystävällisyydessä esimerkiksi bussille, silloin kun se on täynnä matkustajia.
Jukka Pasonen
Sähköpotkulautojen käyttäjät ovat todenneet, että he korvaavat niillä pääosin kävelyä tai pyöräilyä.

Tilastokeskuksen tutkijat huomauttavat tuoreessa blogikirjoituksessaan, että kaupungeissa suosittujen sähköpotkulautojen ympäristöystävällisyyteen liittyy kysymysmerkkejä siitäkin huolimatta, että niitä on usein markkinoitu juuri ympäristöystävällisyydellä.

Tutkijat nostavat esille sen, että kansainvälisten tutkimusten mukaan sähköpotkulaudat häviävät ympäristöystävällisyydessä esimerkiksi täynnä matkustajia olevalle linja-autolle. Pohjois-Carolinan osavaltion yliopiston tekemässä tutkimuksessa havaittiin, että sähköpotkulaudat tuottavat ajokilometriä kohden kasvihuonepäästöjä enemmän kuin ne kulkuneuvot, joita niillä pyritään korvaamaan.

Sähköpotkulautojen käyttäjät ovat todenneet, että he korvaavat niillä pääosin kävelyä tai pyöräilyä.

Lautojen ympäristövaikutuksia selvitettiin tutkimuksessa materiaalien ja komponenttien tuotannon, itse laudan tuotantoprosessin, kohdekaupunkiin rahtaamisen päästöt. Lisäksi siinä otettiin huomioon myös laudan käytön päästöt, jotka tulevat sen keräämisestä, lataamisesta ja uudelleensijoittamisesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että sähköpotkulautojen ympäristöhaitat koostuvat lähinnä muiden ajoneuvojen käytöstä lautojen keräämiseen ja uudelleensijoittamiseen sekä materiaalien ja komponenttien tuottamisen aiheuttamista päästöistä.

Blogikirjoituksen pääset lukemaan kokonaan tästä.

Lue lisää:

Helsingin liikennepoliisin päällikkö: Sähköpotkulauta kelpaisi maaseudun työmatka-ajoihin, jos vain asfalttia riittää

Lue lisää