Tiede & tekniikka

Etanolimuunnos tuo säästöä bensakuluissa

Tiede & tekniikka 27.08.2016

MTK:n energiavaliokunnan jäsenistä koostuva testiryhmä selvitti käytännön kokeessa miten E85-etanolipolttoainetta käyttämään muunnetut autot toimivat Suomen oloissa.


Jälkiasenteinen eFlexFuel-muutossarja mahdollistaa korkea­seosetanolin käytön bensiiniautossa.

Bensiiniautoihin tehtävä muutostyö, joka mahdollistaa korkeaseosetanolin käytön voi tuoda keskivertoautoilijalla parin sadan euron vuotuisen säästön polttoainekuluissa.

MTK:n energiavaliokunnan jäsenistä koostuva testiryhmä selvitti käytännön kokeessa miten E85-etanolipolttoainetta käyttämään muunnetut autot toimivat Suomen oloissa. MTK:n järjestöryhmän kesätyöntekijä Iida Hollmén veti kokeen tulokset yhteen ympäristöteknologian opinnäytetyössään.

Polttoaineena käytettiin E85:sta, joka sisältää 70–85 prosenttia elintarviketeolli­suuden biojätteistä valmistettua bioetanolia. Flexifuel- muutossarjan Koeautoihin toimitti eFlexFuel.

Hollménin mukaan testiryhmän ajopäiväkirjojen keskimääräisillä arvoilla laskettuna muutaman sata euroa maksava muutossarja, laitteen asennus ja muutoskatsastus maksavat itsensä takaisin 2,5 vuodessa 15 000 kilometrin vuosiajolla. Paljon ajavalla tai paljon kuluttavalla bensiiniautolla ajava voi tienata muutossarjan hinnan nopeammin takaisin.

Korkeaseosetanolia kuluu noin 30 prosenttia enemmän kuin tavallista bensiiniä. Verokannustimien vuoksi etanolipolttoaine on kuitenkin selvästi normaalia bensiiniä halvempaa. Hiilidioksidipäästöt ovat jopa 80 prosenttia pienemmät kuin tavallisella bensiinillä ajettaessa.

Osalla koeryhmästä autoissa ilmeni ajoittaisia kylmäkäynnistysongelmia. Etanoliautolle suositellaankin moottorinlämmittimen käyttöä talvella. Muuten käyttökokemuksessa ei ollut suurta eroa bensiinikäyttöiseen autoon verrattuna. Flexifuel-autoa voi ajaa myös normaalilla bensiinillä, jos etanoliasemaa ei ole lähistöllä. E85-polttoainetta voi tällä hetkellä tankata runsaalla sadalla asemalla.

Aiheeseen liittyvät artikkelit