Tiede & tekniikka

Tiesuola on pilannut paikoin pohjavesiä – suolan käyttö kasvaa ja ympäristöystävällinen vaihtoehto on kallis

Suomen tärkeillä pohjavesialueilla kiemurtelee yli 800 kilometriä teitä, joita suolataan läpi talven.
Sanne Katainen
Hirvikoskella sijaitsevassa varastossa on noin 400 tonnia natriumkloridia. Tänä vuonna ensimmäiset suolat levitettiin 4.-5. lokakuuta. Kuvassa YIT Rakennuksen työmaapäällikkö Turkka Mäkilä Loimaan alueurakasta. Hän kertoo, että suolan alkuperä vaihtelee ja sitä tuodaan muun muassa Egyptistä ja Yhdysvalloista. Tiesuola on karkeampaa kuin tavallinen ruokasuola.

Talvisin nahkakenkiin ilmestyy valkoisia, aaltoilevia raitoja. Niistä tietää kävelleensä suolalla sulatetulla tiellä.

Viime talvena maanteiden liukkautta torjuttiin Suomessa 113 000 tonnilla suolaa. Valtaosa siitä on natriumkloridia ja jokunen prosentti kalsiumkloridia, jota käytetään erityisesti sorateiden pölynsidontaan ja kestävyyden parantamiseen.

MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa MT Digi maksutta käyttöösi kahdeksi viikoksi.
Tilaa MT Digi 9,90 €/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa MT Digi
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kysely: Suomalaiset haluavat lisää aurinko- ja tuulivoimaa – turvetta vastustetaan ydinvoimaa enemmän

Haluatko mitata, onko puulla vielä paksuuskasvua jäljellä? Koneviesti: Ota avuksi lustovasara, joka auttaa hakkuutarpeiden määrittämisessä

Miksi VR myy lipun, jos autoa ei voi kuljettaa junalla? Yhtiö vastaa