Maaseudun Tulevaisuus

Tuhansia kuskeja vailla pätevyyttä

Ammattimaiset kuljetusyritykset ovat hoitaneet kuskiensa lisäkoulutuksen uusien ammattipätevyysvaatimusten mukaisesti. Muissa yrityksissä on kuitenkin tuhansia kuskeja, joilta ammattipätevyys puuttuu.
Jarmo Palokallio

Taustalla on EU:n vaatima kuljettajien täydennyskoulutus, joka astuu voimaan 10. syyskuuta. Kevytkuorma-autoa tai kuorma-autoa ajavilta yrittäjiltä ja työntekijöiltä vaaditaan 35 tunnin täydennyskoulutusta viiden viime vuoden ajalta.

Ammattimaisia kuljetusyrityksiä edustavan SKAL:n mukaan heidän jäsenyrityksensä ovat hoitaneet asian kuntoon. Koulutuspakko ei kuitenkaan koske pelkästään kuljetusliikkeitä, vaan sen piirissä ovat kaikki yritykset.

SKAL:n arvion mukaan muut yritykset, kuten rakennusliikkeet, rautakaupat, puutarhat ja muut vastaavat eivät ole ymmärtäneet ammattipätevyysvaatimuksen koskevan itseään.

Määräpäivän jälkeen kuljetukset voivat loppua poliisiratsiaan, ellei koulutusta ole suoritettu. Siitä seuraa myös sakot sekä ajoneuvon luovuttaneelle yrittäjälle että kuljettajalle.

Poikkeuksena ovat maa- ja metsätalouden kuljetukset. Viljelijä tai metsäyrittäjä voi siten jatkossakin kuljettaa koneita ja työvälineitä tai vähäisenä pidettäviä määriä tuotteitaan esimerkiksi torimyyntiin ilman ammattipätevyyttä.

Lue lisää

IS: Vihreä ympäristöministeri Mikkonen väläyttää, että Suomen valtio voisi jatkossa taata sähköautoja ostavien kansalaisten lainoja – tyrmäys keskustasta

Liikennemäärät vähenivät reippaasti viime vuonna – pääteillä noin kymmeneksen

Liikenneministeri Harakka tarkastaisi liikenteen kokonaisverorasitusta – valtiovarainministeri Vanhanen ja ympäristöministeri Mikkonen toista mieltä

Joulun menoliikenne on vilkkaimmillaan tänään – "Suositeltavaa on kuunnella sellaista radiokanavaa, joka välittää myös mahdolliset liikennetiedotteet"