Silta romahti viime viikolla: Murmanskin rautatieyhteyttä palautetaan nyt sotilasvoimin - Ulkomaat - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Ulkomaat

Silta romahti viime viikolla: Murmanskin rautatieyhteyttä palautetaan nyt sotilasvoimin

Venäjän läntinen sotilaspiiri on lähettänyt teknisten osastojen asiantuntijoita Murmanskiin auttamaan kiertotien rakentamista sortuneen rautatiesillan tilalle.
Venäjän federaation puolustusministeriö
Läntisen sotilaspiirin rautatie- ja insinöörijoukkojen asiantuntijat rakentavat Vykhodnoyn asemalta 5,7 kilometrin pituisen kiertotien nykyiselle rautatielle.

Kuola-joen yli johtava silta romahti jokeen viime viikon maanantaina yhden siltapilarin murruttua. Pilarin rakenteissa havaittiin murtumia jo edellisellä viikolla. Rautatieliikenne Murmanskin ja muun Venäjän välillä keskeytettiin korjaustöiden vuoksi välittömästi.

Korjaustyöt eivät ehtineet valmistua, kun lämpöaallon aiheuttama lumien runsas sulaminen aiheutti tulvan, jota vuonna 1930 rakennettu ja vuonna 2014 peruskorjattu silta ei kestänyt.

Venäjän puolustusvoimien tiedotteen mukaan läntisen sotilaspiirin rautatie- ja insinöörijoukkojen asiantuntijat rakentavat Vykhodnoyn asemalta 5,7 kilometrin pituisen kiertotien. Työ käsittää vanhan yhteyden purkua ja vaihtoehtoisen reitin pengerrystä. Maata siirretään yli 60 000 kuutiometriä.

Läntisen sotilaspiirin erillinen ratapataljoona on kuljettanut työn aikana yli 23 000 kuutiometriä kaivettua maaperää, toimittanut 2 500 kuutiometriä mursketta ja pohjustanut rataa noin kolmen kilometrin matkalta. Ratapölkyt ja kiskot on pääosin jo asennettu.

Läntisen sotilaspiirin rautatie- ja konejoukkojen divisioonista Murmanskissa on töissä yli 100 sotilashenkilöä.

Rautatien väliaikaisen kiertotien on määrä valmistua tämän kuun lopulla. Sortuneen sillan korjaamisen arvioidaan kestävän ainakin lokakuuhun saakka.

Rautatie on Murmanskille elintärkeä väylä. Pääosa tavaraliikenteestä kaupunkiin kulkee kiskoilla. Esimerkiksi hiilikaivosyhtiö SUEK kuljetti viime vuonna omistamansa Murmanskin kaupallisen sataman kautta 17,6 miljoonaa tonnia hiiltä. Hiili tuodaan satamaan rautateitse.

Tuhannet ihmiset puolestaan käyttävät junaa ensisijaisena liikennevälineenä ja heidän liikkumisensa rautateitse kaupunkiin ja sieltä pois on tilapäisesti mahdotonta.

Lue myös:

Kuola-joen ylittävä silta sortui Venäjällä – Murmansk rautatiemotissa

Lue lisää

Murmansk sai taas rautatieyhteyden – murtuneen sillan korjaus valmistuu lokakuussa

Kuola-joen ylittävä silta sortui Venäjällä – Murmansk rautatiemotissa

Kiinaan valmistuu satoja kilometrejä uusia rautateitä – Suomen ratahankkeita ei kansainväliseltä listalta löydy päästötavoitteista huolimatta

Norjalaiset kalarekat ovat pohjoisen teillä arkea, mutta kohta Norjan lohi hyppää raiteille – kalat matkaavat tuoreina Suomen ja Venäjän halki Kiinaan