Ulkomaat

Washington Post: Venäjä käytti laajasti sosiaalista mediaa auttaakseen Trumpin presidentiksi

Raportissa on käytetty Googlen, Twitterin ja Facebookin tarjoamaa aineistoa.
Muun muassa Facebook on antanut Yhdysvaltain kongressille tietoa Venäjän toiminnasta vuoden 2016 presidentinvaalikampanjan aikana. Lehtikuva / AFP

Venäjä piti yllä laajaa disinformaatiokampanjaa sosiaalisessa mediassa edistääkseen Donald Trumpin valintaa Yhdysvaltain presidentiksi, kertoo Washington Post. Lehti perustaa tietonsa Oxfordin yliopiston ja verkkoanalytiikkayritys Graphikan tekemään raporttiin, joka on laadittu Yhdysvaltain senaatin tiedustelukomiteaa varten.

Raportissa on käytetty Googlen, Twitterin ja Facebookin tarjoamaa aineistoa.

Selvityksen mukaan on selkeää, että kaikki Venäjän viestintä pyrki edistämään Trumpin valintaa vuonna 2016. Raportin mukaan Venäjä pyrki aktivoimaan konservatiivisia äänestäjiä pitämällä esillä aseisiin ja maahanmuuttoon liittyviä kysymyksiä sosiaalisessa mediassa. Venäjä pyrki myös vähentämään erilaisten vähemmistöryhmien äänestysintoa rakentamalla epäluottamusta Yhdysvaltain vaalijärjestelmää kohtaan.

Yhdysvaltain vähemmistöryhmät ovat perinteisesti olleet demokraattien äänestäjiä.

Yhdysvaltain senaatin tiedustelukomitea ei ole kommentoinut raporttia Washington Postille.

Myös erikoissyyttäjä Robert Mueller tutkii parhaillaan Venäjän sekaantumista vuoden 2016 presidentinvaaleihin sekä Trumpin kampanjan mahdollisia Venäjä-yhteyksiä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Grönlanti: "Emme ole myytävänä"

Trump haluaa ostaa Grönlannin – Tanska ei aio myydä

Yhdysvallat lykkää joidenkin kiinalaistuotteiden tuontitulleja – listalla muun muassa leluja ja tietokoneita