Ulkomaat

Vientikielto murenee vähän – Venäjä sallii elintarvikkeiden kauttakulun

Venäjän tulli kertoi avaavansa kauttakulkuliikenteen maataloustuotteille ja elintarvikkeille heinäkuun alusta. Reitti kiinnostaa sianlihaa Kiinaan vievää Atriaa.
Petteri Kivimäki
Venäjän tulli kertoi viikolla, että maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden kauttakulkuliikenne sallitaan heinäkuun alusta lukien.

Venäjän tulli julkaisi torstaina tiedotteen, jonka mukaan läpikulku- eli transitokuljetukset Venäjän kautta sallitaan maataloustuotteille, raaka-aineille ja elintarvikkeille maanteitse tai rautateitse heinäkuun alusta lähtien.

"Maakuljetusten avaamista Kiinaan on keskusteltu pitkään ja nyt se näyttää toteutuvan. Junayhteys lyhentäisi kuljetuksiin kuluvaan aikaa lähes kuukaudella ja jopa tuorelihan vienti voisi olla mahdollista", toteaa toimitusjohtaja Juha Gröhn Atrialta.

Gröhnin mukaan kuljetusreitin avautuminen on vasta ensimmäinen askel lihan maakuljetuksissa. Kiinan päässä pitää selvittää ja rakentaa koko logistiikka ja maahantuontimuodollisuudet pitää hoitaa, mutta "asioilla on tapana ratketa".

Kouvolan kehitysyhtiön mukaan Venäjän kautta kuljetettaviin tavaroihin ja kuljetusvälineisiin kiinnitetään sähköiset navigaatiosinetit, joihin liittyvä seurantajärjestelmän soveltaminen mahdollistaa kauttakuljetukset.

”Tämä on merkittävä, uusi mahdollisuus Kouvolasta Kiinaan lähteville konttikuljetuksille. Nykyisillä toimijoilla on hyvin tarjolla elintarvikekuljetuksiin soveltuvia lämpösäädeltyjä kontteja”, toimitusjohtaja Martti Husu Kouvola Innovationilta kertoo.

Atria vie tällä hetkellä Kiinan sianlihaa hieman yli yhden kontin päivätahtia, parikymmentä tonnia päivässä.

Merikuljetukset ovat kustannustehokkaita maarahtiin verrattuna, mutta aikaa kuluu kuukausi tai hieman sen yli.

Junarahti kiinnostaa etenkin, jos Kiinaan pystytään viemään lihaa tuoreena. Se edellyttää, että Nurmosta lähtevän kontin pitää olla perillä kiinalaisella asiakkaalla viikossa tai enintään kahdessa.

Gröhnin mukaan "Kanadasta on viety tuoretta lihaa Kiinaan, joten eiköhän se täältäkin onnistu". Junarahti on merikuljetusta kalliimpaa, joten kuljetettavaksi sopisivat ruhon arvo-osat kuten palaliha.

Afrikkalaisen sikaruton takia Kiinassa on teurastettu runsaasti sikoja, mikä kasvatti lihavarastoja, mutta varastot alkavat vähin erin huveta.

"Nyt on menossa jonkinlainen suvantovaihe, katsotaan ja odotetaan", Gröhn sanoo.

Gröhn uskoo, että sianlihan vienti Kiinaan ja muualle Aasiaan kasvamaan merkittävästi. Tuotanto supistuu sikaruton takia, mutta kulutustottumukset eivät muutu niin nopeasti.

Aasiassa riehuvan taudin takia sianlihan tuottajahinnat ovat nousseet nopeasti isoissa tuottajamaissa Saksassa ja Tanskassa, ja vienti on kasvamassa, mutta lihatoimitukset eivät ole vielä ehtineet perille.

Lue lisää

CNN: Kiinalaisessa ydinvoimalassa säteilyvuoto

Ruuan hintapaine korostaa kotimaista

Raute siirtää valmistustoimintansa uuteen toimipaikkaan Kiinassa

Yli 20 ihmistä kuoli maastojuoksutapahtumassa Kiinassa