Ulkomaat

Britannian median valvontaelin määräsi venäläiskanavalle jättimäiset sakot – syynä yksipuolinen uutisointi

Venäjän ulkoministeriö vastasi sakkoihin uhkaamalla vastatoimia.
Mladen Antonov
RT:n nimi oli aiemmin Russia Today.

Britannian median valvonnasta vastaava Ofcom on määrännyt venäläiselle RT-kanavalle 200 000 punnan eli lähes 225 000 euron sakon.

Sakon perusteena on valvontaelimen mukaan värittynyt uutisointi. Ofcomin mukaan RT:n julkaisemat jutut ovat olleet yksipuolisia.

Ofcomin mukaan RT rikkoi puolueettomuussääntöjä seitsemässä uutis- ja ajankohtaisohjelmassaan vuoden 2018 maalis-huhtikuussa.

Ofcom yksilöi RT:n tuotannosta esimerkiksi uutisoinnin Syyrian sodasta ja Salisburyn salamurhayrityksestä. Maiden väliset suhteet tulehtuivat entiseen kaksoisagentti Sergei Skripaliin ja tämän tyttäreen Juliaan kohdistuneen myrkkyiskun takia.

Venäjän ulkoministeriö vastasi sakkoihin uhkaamalla vastatoimilla Venäjällä toimivia brittiläisiä medioita. Ministeriö luonnehti lausunnossaan sakkoa sensuuriksi.

RT:n nimi oli vuosina 2005–2009 Russia Today. RT:llä on seitsemän sisarkanavaa, joista yksi on RT UK.

Ofcom, eli Office of Communications, on Britannian median valvonnasta vastaava viranomainen. Se listaa tehtäväkseen muun muassa televisio- ja radio-ohjelmien laadunvalvonnan.

Suomessa liikenne- ja viestintävirasto on liikenteen ja viestinnän lupa-, rekisteri- ja valvontaviranomainen. Julkisen sanan neuvosto (JSN) on median itsesäätelyelin. JSN ei ole tuomioistuin eikä se käytä julkista valtaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kansainvälinen huomio Suomeen

Venäjällä miljoonia hehtaareja metsittynyttä maatalousmaata jää metsänhoidon ulkopuolelle

Suomalainen miinalaiva loukkasi Venäjän alueellista koskemattomuutta Suursaaren länsipuolella