Sähköautot vaikeuttavat parkkihalleissa syttyvien tulipalojen sammutusta – Norjassa tulipalo tuhosi satoja autoja, suomalaiset pelastajat toivovat toimintaohjeita - Ulkomaat - Maaseudun Tulevaisuus
Ulkomaat

Sähköautot vaikeuttavat parkkihalleissa syttyvien tulipalojen sammutusta – Norjassa tulipalo tuhosi satoja autoja, suomalaiset pelastajat toivovat toimintaohjeita

Helsingin palolaitoksen pelastuspäällikkö: "Pyydämme Norjasta selostusta opiksi, mitä Norjan Stavangerissa palaneessa pysäköintihallissa tapahtui ja miten palo sammutettiin."
Kuvakaapaus Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:n verkkosivuilta
Stavangerissa palo oli alkanut ensiarvioiden mukaan vanhasta dieselautosta. 3 000 auton hallissa oli pysäköitynä myös paljon sähkökäyttöisiä autoja, joiden sammuttaminen on tunnetusti hankalaa.

Norjan öljypääkaupungin Stavangerin lentoaseman parkkihallissa syttynyt tulipalo lamautti lentoliikenteen ja tuhosi satoja autoja. Sähköautot vaikeuttivat sammutustyötä entisestään.

Tulipalosta raportoivat muun muassa norjalainen päivälehti Dagbladet ja Ruotsin yleisradioyhtiö SVT.

Jo tiistaina iltapäivällä alkanut palo on ollut vaikea sammutettava, ja parkkihallista lähtenyt ja sen tuhonnut palo pysäytti Stavangerin lentoliikenteen ja läheinen hotelli jouduttiin evakuoimaan. Lentokentältä ja sen Scandic Stavanger -hotellista evakuoitiin Dagbladetin mukaan 1 700 henkilöä turvaan.

Stavangerin suuri parkkihallipalo on puhuttanut myös parhaillaan Helsingissä koolla olevia Pohjoismaiden pääkaupunkien pelastusalan edustajia:

"Tulemme esittämään Norjalle selostuspyynnön, mitä Stavangerin pysäköintihallin palossa tapahtui ja miten paloa sammutettiin", kertoo Maaseudun Tulevaisuudelle Helsingin pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Jari Korkiamäki.

Kaikki oppi erityisesti sähköautojen paloista ja niiden sammuttamistekniikoista on Korkiamäen mukaan tarpeen.

"Kun ja jos sähköauto syttyy, se on huomattavasti vaikeampi sammuttaa kuin polttomoottoriauto. Kansainvälisellä yhteistyöllä pyrimme löytämään parhaita ratkaisuja sähköautojen sammuttamiseen."

Jos sähköauto akkuineen syttyy vaarattomassa paikassa, sen kannattaa Korkiamäen kokemuksen perusteella antaa palaa.

Hankalasta paikasta, kuten parkkiluolasta, palavaa autoa on vaikea poistaa. Helsingissäkin on paljon maanalaisia parkkiluolia.

Ovatko parkkihallien latauspisteet turvallisuusuhka?

"Meillä on ollut vielä niin vähän (sammutus-)tehtäviä, että emme pysty sanomaan, onko sähköauto vaarallisempi silloin kun sitä ladataan tai ei ladata", pelastuslaitoksen Korkiamäki vastaa.

Hyviä sammutusratkaisuja ei vielä ole olemassa, mutta niitä on kehitteillä: isoja sammutuspeitteitä, uusia sammutusaineita.

Helsingissä ei parkkihalleissa ole sattunut toistaiseksi sähköautojen paloja. Pienet oikosulut akuissa on saatu sammumaan ilman vaaratilanteita.

Sähköautopalot vaikuttavat myös palohenkilöstön turvaetäisyyksiin. Palavista akustoista leviävät palokaasut eivät ole terveellisiä.

Stavangerissa poliisi on vahvistanut palon alkulähteeksi vanhan dieselauton. 3 000 auton hallissa oli pysäköitynä myös paljon sähkökäyttöisiä autoja, joiden sammuttaminen on tunnetusti hankalaa.

Polttomoottorikäyttöiset autot sammuvat vedellä, mutta palamaan syttyneet akut ja akkumateriaalit eivät välttämättä sammu niin helposti veden avulla. Parkkihallia ei lehtitietojen mukaan ollut varustettu sprinklerijärjestelmällä.

Stavangerissä pelättiin koko parkkihallin sortumista tulipalon kuumuudessa.

"Todennäköisesti halli palaa vielä huomennakin (keskiviikkona). Parkkihallissa ei ole sprinklerijärjestelmää. Tulen sammuttaminen on erittäin haasteellista. Lisäksi siellä on monia sähköautoja, joka vaikeuttaa työtä entisestään, kertoo Rogalandin päivystävä palomestari Nils-Erik Haagenrud MTV:lle.

Yleisradiossa aiemmin joulukuussa haastatellun ympäristöministeriön virkamiehen mukaan rakennusmääräyksiin pohditaan parhaillaan muutoksia sähköautojen vuoksi, muun muassa autojen muodostaman palokuorman kannalta.

"Asia vaatii lisäselvityksiä", totesi rakennusneuvos Jorma Jantunen ympäristöministeriöstä Ylelle.

"Latauspisteitä ei pitäisi toistaiseksi lainkaan rakentaa muualle kuin ulkona maanpinnan tasalla oleville parkkipaikoille", sanoo paloturvallisuussuunnittelija, insinööri Ari Mattila.

Hänen mukaansa sähköauton palokuorma on tavalliseen polttomoottoriautoon verrattuna huomattavan suuri. Sytyttyään sähköauton akusto palaa erittäin kuumana ja pitkään. Tiettyjen akkutyyppien palaminen myös tuottaa itse tarvitsemansa hapen.

"Tehokkaimmaksi sähköautopalon sammutusmenetelmäksi on osoittautunut auton upottaminen veteen", kertoo Mattila.

Pysäköintihalleissa autojen nostot ja siirrot ovat vaikeampia kuin ulkona parkkialueilla.

Käytännössä tämä voidaan tehdä esimerkiksi siirtämällä auto tiiviille siirtolavalle, ja täyttämällä lava vedellä. Ulkona nosto onnistuu, mutta esimerkiksi pysäköintihalleissa se on vaikeampaa.

Tuhoisia tulipaloja pysäköintihalleissa on tapahtunut aiemminkin. Englannin Liverpoolissa paloi kaksi vuotta sitten tammikuun alussa 7-kerroksinen parkkihalli ja pysäköitynä olleet noin 1 400 autoa. Viereisen Echo Areenan suosittun kansainvälisen Horse Shown hevoset jouduttiin siirtämään silloin parkkihallista palon vuoksi väliaikaisista talleistaan.

Show peruuntui. Sekä hevoset että ihmiset säästyivät vahingoittumattomina suurpalosta.

Juttua korjattu 8.1. klo 18.50:

Poliisi on vahvistanut, että parkkitalon palon alkulähde on tuleen syttynyt vanha dieselkäyttöinen auto.

Lue lisää

Traktori tuhoutui tulipalossa Juuassa kesken lietteen sekoituksen

Kevitsan kaivoksella Sodankylässä sammutettiin maanalainen tulipalo – pitkät savusukellukset vaikeuttivat sammutusta

Teollisuushallissa suuri tulipalo Lahdessa – terveydelle vaarallista savua ilmassa

Itäväylä: Hakkuuaukealla kahden hehtaarin palo Porvoossa