Ympäristö

Selkäliitto neuvoo: Näin kevään pihatyöt hoituvat selkäystävällisesti

Ympäristö 22.04.2018

Selkäliitto on koonnut 7 selkäystävällistä vinkkiä pihatöihin.


"Piha- ja puutarhatöissä keho saa monipuolista liikettä: kyykistytään, nostellaan, kumarrellaan, kurotellaan ja kierretään vartaloa. Ennen töiden aloittamista lihaksia kannattaa lämmitellä pienellä verryttelyllä. Lämmittelyn lisäksi on tärkeää työskennellä hyvässä asennossa ja tauottaa töitä", selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta opastaa tiedotteessa.

Selkäliitto antaa tiedotteessaan vinkkejä siihen, miten kevään pihatyöt hoituvat selkäystävällisesti. Selän rasitusta voi pienentää hyvillä työasennoilla ja käyttämällä kehoa ergonomisesti.

"Piha- ja puutarhatöissä keho saa monipuolista liikettä: kyykistytään, nostellaan, kumarrellaan, kurotellaan ja kierretään vartaloa. Ennen töiden aloittamista lihaksia kannattaa lämmitellä pienellä verryttelyllä. Lämmittelyn lisäksi on tärkeää työskennellä hyvässä asennossa ja tauottaa töitä", selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta opastaa tiedotteessa.

Selkäliitto on koonnut 7 selkäystävällistä vinkkiä pihatöihin.

Ennen pihatöiden aloittamista kierrä vartaloa heilauttamalla käsiä rennosti puolelta toiselle, pyörittele hartioita ja kurkottele vuorokäsin mahdollisimman korkealle. Lisäksi kannattaa kyykistellä syvään jalat pienessä haara-asennossa.

Haravoi lähellä vartaloa ja vaihda kätisyyttä säännöllisesti, jotta kuormitus jakautuisi tasaisemmin. Pidä hartiat alhaalla. Venytä välillä kylkiä kurkottamalla käsiä yläviistoon syvään hengittäen.

Myös kitkemisessä ja kasvien istuttamisessa on syytä huomioida selkä. Polvistu tällöin pehmeälle alustalle tai käy toispolviseisontaan. Voit myös käyttää kitkemiseen tarkoitettuja pitkävartisia työkaluja. Istutusapuna voi käyttää tarvittaessa pöytää.

Lapioinnissa on syytä säilyttää alaselässä luonnollinen notko. Jousta lonkista ja polvista. Nosta maata pitämällä toisella kädellä kiinni lapion varren alaosasta. Siirrä jalkoja niin, että pystyt laskemaan kuorman lähellä vartaloa haluamaasi paikkaan. Jos heität multaa sivulle, käännä koko vartalo heittosuuntaan jaloista lähtien. Näin heitto on hallitumpi ja kuormitus jakautuu tasaisemmin koko kehoon.

Kun nostat esimerkiksi säkkiä, aktivoi keskivartalo, tee nosto jaloilla ja pidä taakka lähellä vartaloa koko noston ajan. Ojenna selkää ja avaa rintakehä, ettet painu kumaraan. Kehon tasapuolisen kuormittamisen kannalta on parempi kantaa kahta pienempää ämpäriä tai multasäkkiä ja tehdä useampia mullan hakureissuja.

Pensaiden ja oksien leikkaamisessa asetu aidan viereen käyntiasentoon. Pidä hartiat alhaalla. Kun leikkaat pensaiden alaosaa, kallista ylävartaloa lonkista. Käytä kurkottelua vaativissa töissä pitkävartisia apuvälineitä tai tukevia tikkaita.

Tärkeää on myös malttaa pitää taukoja. Muista myös tehdä palauttavia liikkeitä pihatöiden lomassa ja niiden jälkeen. Venyttele erityisesti etu- ja takareidet, lonkankoukistajat sekä pohkeet ja kyljet.