Meijeri: Tienhoidon puutteet aiheuttivat sohjokriisin – "Tämä on ollut pitkin vuotta nähtävissä" - Ympäristö - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Ympäristö

Meijeri: Tienhoidon puutteet aiheuttivat sohjokriisin – "Tämä on ollut pitkin vuotta nähtävissä"

Maidonhakuongelmia oli muuallakin kuin Kuhmossa. Yksittäisiltä tiloilta jäi maitoa hakematta Kainuussa, Savossa ja Karjalassa.
Johannes Tervo
Osuuskunta Itä-Maidon näkemyksen mukaan teiden kunnon romahdus suojasään koittaessa oli ennustettavissa. Arkistokuvassa ajetaan maitoa Etelä-Pohjanmaalla.

Viime perjantain keli oli kertakaikkisen kehno Kuhmossa. Ensin satoi parikymmentä senttiä lunta, sitten räntää, sen jälkeen vettä. Lämpötila nousi plussan puolelle.

"Teillä oli 30–40 senttiä sohjoa", kuvailee meijeriosuuskunta Itä-Maidon kuljetuspäällikkö Ari Korhonen.

Tiet olivat niin huonossa kunnossa, että seitsemältä kuhmolaistilalta ei päästy hakemaan maitoja ja maito jouduttiin hävittämään.

Vaikka päivän sää oli vaikea, Korhosen mielestä perimmäinen ongelma on siinä, että koko talven on satanut paljon lunta, jota ei ole ajoissa aurattu pois.

Mikään yllätys tien kunnon romahdus ei maito-osuuskunnalle ollut.

"Tämä on ollut pitkin vuotta nähtävissä. Olemme viestineet omille tuottajillemme teiden hoidosta ja pistäneet myös viestiä Tienkäyttäjän linjalle."

Varsinainen kevätkelirikko on vasta tulossa, joten haasteet eivät ole ohi, vaikka tällä viikolla tiet ovat olleet ajettavassa kunnossa.

Maidonhaussa oli ongelmia viime perjantaina myös muissa kunnissa kuin Kuhmossa.

"Yksittäisiä tapauksia oli Savossa, Kainuussa ja Karjalassa", Korhonen kertoo.

Osuuskunta Itä-Maidon maitokuljetukset Kuhmossa hoitaa Kuljetus JoJo Oy. Sen toimitusjohtaja Jorma Jonninen arvioi, etteivät tienpitäjät ymmärrä, että toisten elinkeino on kiinni teiden kunnosta.

"Huono kunto on normaalia valtion teillä. Eivät ne heti reagoi millään tavalla, satoi vettä tai lunta."

Hän muistuttaa, ettei keli jatkuvasti ole huono.

"Mutta silloin kun se on, pitäisi tienpitoon satsata."

Lue lisää

Kuhmon osuuspankkiin päästetään nyt vain muutama asiakas kerrallaan: "Välillä ovet pidetään kiinni"

Kuljetusala vaatii joustoja lepoaikoihin kuljetusten turvaamiseksi koronatilanteen aikana – Harakka: Asia ratkaistaan pian

Lumeton talvi ei työntänyt Konepalvelu Rauhamäen tulosta luisuun – työt siirtyivät kiinteistöjen piha- ja viheralueille

Reijo Vuoksenranta urakoi ympärivuotisesti teitä suunnittelemillaan tienhoitolaitteilla –"Mitä tahansa yksityiskohtaa tuotteesta kysytäänkin, osaan aina perustella, miksi olen tehnyt sen niin"