Ympäristö

Biokaasu virkisti vanhan ja ison farmari-Volvon

Vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien autojen määrä on edelleen vaatimaton, mutta määrä kasvaa nopeasti.
Rami Marjamäki
Asentaja Rami Puhakka Tampereen Terra Gasilta asensi kaasulaitteistoa vuoden 2004 farmari-Volvoon reilu viikko sitten. Kaasuputken suojaputki ohjaa vuoden sattuessa kaasu ulos autosta.

”Halusin ekologisen auton”, perustelee tamperelainen Jouni Martikainen. Kalliilta tuntuvan sähköauton sijaan hän osti vuoden 2004 farmari-Volvon, johon asennettiin kaasulaitteistot pari viikkoa sitten.

Martikainen ei ole yksin liikkeellä. Kaasuautojen muutostöihin erikoistuneen Tampereen Terra Gasin Rami Puhakka kertoo asentaneensa tänä vuonna kymmenkunta kaasulaitteistoa ja saman verran on jonossa.

Puhakan mukaan kaasulaitteet räätälöidään auton mukaan ja kirjo on laaja, vanhoista amerikanraudoista uusiin bensahybrideihin.

Ilmastokeskustelu on lisännyt vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien autojen kysyntää, mutta niiden osuus on edelleen vaatimaton.

Viime vuonna kaasulle muutettiin Trafin tietojen mukaan 138 autoa. Tänä vuonna määrä saattaa kaksinkertaistua. Suurin osa kaksipolttoaineautoista tuodaan käytettynä.

Kaasulaitteiden asennus vei Puhakalta kolme päivää. Hintaa kertyi noin 3 500 euroa, johon saa tuhannen euron muutostuen valtiolta.

Volvon takakonttiin asennettiin kaksi kaasusäiliötä, joilla ajelee noin 300 kilometriä. Auto käynnistyy aina bensalla ja, kun kaasu loppuu, automatiikka vaihtaa bensalle, Puhakka kertoo..

Kaasulaitteisto tulee bensiinin rinnalle ja kuljettaja voi valita, kummalla ajaa.

Martikainen aikoo tankata biokaasua, vaikka maakaasu olisi edullisempaa. Hän ihmettelee kaasujen hinnoittelua, joka ei tue ympäristöä säästävää vaihtoehtoa.

Kaasuautojen käyttövoimaverokin tuntuu Martikaisesta oudolta, kun samaan aikaan pitäisi autoilun päästöjä vähentää.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kuusamon Porovahti-puhelin soi päivittäin: "Soittajien mieliala vaihdellut ilahtuneesta ärtyneeseen"

Näin pääset eroon lupiinista ja kurtturuususta – edessä vuosien ponnistus

Elinkeinoministeri Katri Kulmuni pitää turpeen polttoa perusteltuna: "Se on käytännössä sivupolttoaine, jolla saavutetaan huippulämpötilat"