Ympäristö

Posti selvitti: Jos jakelupäiviä vähennetään, päästöt voivat vähentyä jopa 40 prosenttia

Nykyisin päiväjakelussa ajetaan Postin autoilla 1 450 000 kilometriä viikossa.
Kari Salonen
Päästöraportin mukaan viiden päivän perusjakelun aiheuttama hiilijalanjälki viikossa on 900 489 kiloa hiilidioksidia.

Postin teettämän päästöraportin mukaan jakelupäiviä vähentämällä perusjakelun päästöjä voitaisiin leikata jopa 30–40 prosentilla.

Postin ajoneuvoilla ajetaan vuosittain noin 110 miljoonaa kilometriä. Postinjakelussa normaalina jakelupäivänä ajokilometrejä kertyy yhteensä noin 320 000 kilometriä.

Päästöraportin mukaan viiden päivän perusjakelun aiheuttama hiilijalanjälki viikossa on 900 489 kiloa hiilidioksidia. Nykyisin päiväjakelussa ajetaan Postin autoilla 1 450 000 kilometriä viikossa.

Tiistain kevennetyssä jakelussa jaetaan valtaosa sanomalehdistä, paketit, pikakirjeet ja laboratoriolähetykset.

Jos Posti siirtyisi yhden sijaan kahteen kevennettyyn jakelupäivään, viikossa ajettavat kilometrit 1 300 000 kilometriin ja kolmen päivän jakelussa 960 000 kilometriin.

Kahteen kevennettyyn jakelupäivään siirtyminen pienentäisi raportin mukaan jakelun hiilijalanjälkeä 19 prosentilla. Kolmeen jakelupäivään siirtyminen leikkaisi hiilijalanjälkeä jopa 40 prosentilla.

Polttoainetta Postin autoissa kuluu normaalina jakelupäivänä noin 33 000 litraa.

"Suomi on harvaanasuttu ja pitkien etäisyyksien maa, mikä aiheuttaa sen, että nykyiset postilain velvoitteet ovat kestämättömiä paitsi kustannusrakenteen myös ilmastovaikutusten osalta", Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn sanoo tiedotteessa.

Hiilijalanjäljen laskentaan erikoistuneen Bionova Oy:n tekemässä selvityksessä arvioitiin eri jakelupäivävaihtoehtojen vaikutuksia perusjakelun polttoaineenkulutuksen ja sen kautta hiilijalanjälkeen. Arvioinnissa huomioitiin koko elinkaaren ilmastopäästöt.

Ympäristöohjelmassaan Posti on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjään. Postin tavoite on vähentää päästöjä 30 prosenttia vuoden 2007 tasosta. Postin kasvihuonekaasupäästöistä Suomessa valtaosa syntyy kuljetuksista ja autojen päästöistä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Miksi MT ei tule?

Posti pohtii ekosäästöjä

Kempele kierrättää ahkerammin kuin Helsingin Kallio – Torissa