Ympäristö

Tuotteiden jatkuva palauttelu kasvattaa verkkokaupan päästöjä – toimitusketjussa viimeiset kilometrit ovat ratkaisevia

Postin mukaan kuluttajan kannattaa ohjata paketit arjen reiteille ja suosia kierrätettyä.
Jaana Kankaanpää
Kuluttajat palauttavat tilaamistaan vaatteista jopa puolet, kun elektroniikassa osuus on pari prosenttia.

Kuluttajalla on valtaa vaikuttaa verkkokaupan päästöihin. Postin selvityksen mukaan tilatun tuotteen viimeiset kilometrit, eli matka Postin jakelukeskuksesta kuluttajalle, vaikuttavat kuljetuksen kokonaispäästöihin yllättävän paljon.

Kuluttajan kannattaa suosia pakettien noudossa vähäpäästöisiä liikkumismuotoja tai yhdistää noudot esimerkiksi kauppareissuihin. Päästöjä voi vähentää myös ohjaamalla toimitukset vaikkapa työmatkan varrelle pakettiautomaattiin Oma Posti -sovelluksen avulla.

Postin päästöihin viimeisillä kilometreillä vaikuttaa eniten jakelutehokkuus eli kuinka monta lähetystä kuljettaja ehtii jakaa työpäivän aikana. Muita tekijöitä ovat ajoneuvotyyppi ja toimitusetäisyys.

Posti vähentää päästöjään optimoimalla ajoreittejä, parantamalla autojen täyttöastetta sekä lisäämällä pakettiautomaatteja lähelle kuluttajaa.

Kokonaisuudessaan verkkokaupan kuljetusten päästöt eivät juuri eroa muusta kaupasta. Ympäristön kannalta on melkeinpä se ja sama, ostaako kiinalaisen puseron netistä vai kivijalkakaupasta. Yli 80 prosenttia vaatteen elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy valmistusvaiheessa. Kuljetusten, kaupan ja käytön osuudeksi jää alle 20 prosenttia.

Verkkokaupan päästöjä kasvattaa pienempi kynnys tuotteiden palauttamiseen. Esimerkiksi vaatteista kuluttajat palauttavat jopa 50 prosenttia, mikä tuplaa myös kuljetusten päästöt ja kasvattaa hävikkiä.

Verkkokaupat voivat vähentää hutiostoksia antamalla tuotteista riittävät tiedot ja tarjoamalla esimerkiksi virtuaalisia sovituskoppeja.

Verkossakin on mahdollista ostaa käytettyä, joten kuluttajat voivat pienentää hiilijalanjälkeään myös suosimalla kierrätystä.

Posti toteutti selvityksen kasvavan verkkokaupan ympäristövaikutuksista yhdessä kestävän liiketoiminnan asiantuntijayhtiön Gaia Consulting Oy:n kanssa. Osana selvitystä syntyi verkkokaupoille opas päästöjen vähentämisestä.

Posti on sitoutunut kompensoimaan päästönsä Suomessa tukemalla sertifioituja ilmastoprojekteja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Postin lajittelutyöntekijöiden palkkoihin yli kahden vuoden siirtymäaika – PAU: Ei ratkaise mitään

Postin lajittelutyöntekijöiden palkkoihin tulee yli kahden vuoden siirtymäaika

Postin jakelu keskitettävä yhteen mahdollisimman varhaiseen jakeluun, ehdottaa Medialiitto