Kuluttaja: Lentäminen Helsingistä Tukholmaan voi olla ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin risteily - Ympäristö - Maaseudun Tulevaisuus
Ympäristö

Kuluttaja: Lentäminen Helsingistä Tukholmaan voi olla ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin risteily

Maltillista vauhtia kulkevat, paljon rahtia kuljettavat laivat synnyttävät vähemmän päästöjä kuin nopeammat alukset, kirjoittaa Kuluttaja.
Pekka Fali
Kuluttaja-lehden selvityksen mukaan laivamatkustaminen saattaa aiheuttaa jopa suuremmat päästöt kuin lentomatkustaminen. Kuvan lentokone ei liity tapaukseen.

Ruotsin-risteilyn ilmastopäästöt voivat olla jopa suuremmat kuin lentokoneen, kirjoittaa Kuluttaja-lehti.

Lehden selvityksen mukaan yhden matkustajan hiilidioksidipäästöt ovat 500 kilometrin autolauttamatkalla Helsingistä Tukholmaan noin 72 kiloa. Yleisimmällä konetyypillä eli suihkuturbiinikoneella Helsingistä Tukholmaan lentäminen aiheuttaa noin 64 kiloa hiilidioksidipäästöjä henkeä kohden.

Autolautoista ympäristöystävällisempiä ovat esimerkiksi M/S Viking Grace ja Tallinkin M/S Megastar, jotka käyttävät polttoaineenaan raskaan polttoöljyn sijaan nesteytettyä maakaasua.

Kuluttajan mukaan ilmaston kannalta on järkevää suosia maltillista vauhtia kulkevia laivoja, jotka kuljettavat paljon rahtia. Helsingin ja Tallinnan välillä kulkevilla nopeilla kahden tunnin laivoilla syntyy tuplasti korkeammat hiilidioksidipäästöt henkeä kohden kuin perinteisillä autolautoilla.

Lue lisää

Koronan kurittaman Finnairin hallitus laski palkkioitaan

Hiilidioksidipäästöt romahtivat Euroopassa 27 prosentilla koronapoikkeusajan takia

Finavia suosittelee maskien käyttöä matkustajille, henkilökunnalta niiden käyttöä edellytetään asiakaspalvelutehtävissä

Järkeä ja malttia soiden ennallis­tamiseen